Dagbok fra en mors verste mareritt

mobbing i skolen

Hertervig forlag 2008 Heftet

Gjennom dagboknotater forteller ei mor om hvordan hun opplevde sønnenes første skoleår. Hun beskriver hvordan lærerne og skolen reagerte da de som foreldre mente at sønnen blei mobba, og hvordan skolen ikke klarte å se sammenhengen mellom guttens oppførsel og måten han blei behandla av de andre elevene på, og heller ikke klarte å sette inn relevante tiltak for å få slutt på problemet. Har litteraturliste.

Nei - ikke slå meg mer. Vær så snill og ikke slå meg mer! Petter ligger sammenkrøket i sengen og skriker. Det lyse håret hans er vått av svette, armene ligger i kryss foran ansiktet som for å verne for slag. Jeg stryker ham over det våte håret. Skrikene stilner. Han sover endelig rolig igjen. Jeg gråter så stille jeg kan for og ikke vekke ham. Denne dramatiske dagboken skildrer lille Petters første skoleår. Han ble mobbet, slått og truet av jevnaldrene på skolen. Skolen tok det ikke på alvor. Gang på gang sa de:" Nå har vi kontroll." Dagbok fra en mors verste mareritt er skrevet for å sette fokus på et svært aktuelt problem. Mor ønsker å dele sine vonde erfaringer med andre, slik at andre foreldre og skoleansatte kan dra nytte av hennes erfaringer. Petter er bare en av mange som opplever mobbing. I norske skoler er det ca. 35 000 barn og unge som daglig eller ukentlig blir mobbet av medelever. Ca 25 000 elever er mobbere, og vet de systematisk utsetter medelever for trakassering. Opplæringsloven kapittel 9a § 9a-1 sier at alle elever i gunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Derfor må disse barna bli tatt på alvor. De har krav på en trygg hverdag, der barn kan få være barn. Forfatteren har ønsket å være anonym for å verne om sin familie. Dette er den syvende boken i serien: Psyk Opp Spesial. Utgivelsene har brukererfaringen i fokus. Det være seg brukere, pårørende, andre nærstående eller fagfolk som vil beskrive sine erfaringer med psykisk sykdom/det psykiske helsefeltet. Den type kunnskap som brukerne selv formidler vil hjelpe til å redusere myter og fordommer som er knyttet til psykiatrien. Fagkunnskapen er av uvurderlig betydning, men det er mellom fagkunnskap og erfarings-formidling ny kunnskap oppstår.

Forlag Hertervig forlag

Utgivelsesår 2008

Serie Psyk opp spesial (7)

Genre Personlige beretninger

• "Den lille larven Aldrimett" av Eric Carle