Curlingforeldre og servicebarn

en håndbok i barneoppdragelse

av (forfatter) og Bodil Engen (gjendikter).

Gyldendal akademisk 2005 Heftet

Forfatteren gir konkrete forslag til hvordan vi kan finne nye veier til den gode barneoppdragelsen, der barn får lov til å være barn og den voksne tar ansvar. Han viser at barn skal ha frihet, men ikke større frihet enn det de kan håndtere. Barn trenger foreldre som kan gi bekreftelse og stimulering, og som kan lære barna de sosiale spillereglene.

Er du en curlingforelder? Er ditt barn et servicebarn?Curlingforeldre gjør alt for å koste rent foran sine barn slik at de raskt, lett og smertefritt skal ta seg fram i livet. Et servicebarn betjenes av sine foreldre uten at det stilles noen spesielle krav til barnet. Men prisen er høy: Vi får foreldre som ikke klarer å sette grenser og barn som verken viser respekt for voksne eller andre barn. På en varm og humoristisk måte viser forfatteren oss hvordan scener fra en barneoppdragelse spilles ut i vår tid. Her møter vi jenta som skal velge fra en 70 retters meny. Syvåringen som forlater bordet med korslagte armer og et utsagn om at han ikke vil ha mat hvis han må hente ketchupen selv. Barnebarnet som lekent studerer hvordan oppvaskbørsten kan brukes til å få oppvaskvannet ned på kjøkkengulvet. Guttungen som rasende roper "Du bestemmer ikke over meg," når han får høre at han ikke skal kaste sand på småjentene. Barnet som i butikken kaster seg ned på gulvet med ordene "Jeg vil ha klistremerker, ellers skriker jeg!" I denne håndboken i barneoppdragelse gir forfatteren oss konkrete forslag til hvordan vi kan finne nye veier til den gode barneoppdragelsen, der barn får lov til å være barn og den voksne tar ansvar. For et barn er ikke en liten voksen. Et barn er et lite menneske. Barn skal ha frihet, men ikke større frihet enn hva det kan håndtere. I en tid hvor valgene er uendelige og uoverskuelige, trenger barn foreldre som kan gi bekreftelse og stimulering . og som kan lære barna de sosiale spillereglene.Bent Hougaard er barnepsykolog med lang erfaring. Han arbeider også som sakkyndig i det danske rettsvesen, og som foredragsholder og konsulent. Dette er hans første bok på norsk.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205344761

EAN 9788205344761

• "Bitterfitte" av Maria Sveland
  • "Født sånn eller blitt sånn? - utro kvinner, sjalu menn og hvorfor oppdragelse ikke virker" av Harald Eia
  • "Den edle kunsten å gi f**n - en uventet tilnærming til å leve et godt liv" av Mark Manson
  • "Fie faller" av Therese Aasvik
  • "Storeulvsyndromet - jakten på lykken i overflodssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Talent for lykke - fortellinger" av Ari Behn
  • "Billie - roman" av Anna Gavalda
  • "Usynlige hender - roman" av Stig Sæterbakken
  • "Tyskerjentene - historiene vi aldri ble fortalt" av Helle Aarnes
  • "Skynd deg å elske - om å holde sammen når dagene mørkner" av Laila Lanes
  • "Sitt ned og hold kjeft - håndbok for deg som vil bli kvitt selvtilliten" av Knut Nærum
  • "Kastanjemannen" av Søren Sveistrup