Bright young things

2012 Heftet

'"Bright Young Things" wanted for Big Project.' They're in the prime of their lives but our bright young things are all burnt out. Six sparky twenty-somethings just out of university and working dead-end jobs, they are all bored to tears with their lives and looking for a way out. When a mysterious job is advertised in the newspaper, they all apply. What they least expect is to find themselves prisoners on a deserted island. There's food in the fridge and they have a bedroom each, but there's no telephone, no television, and no way to escape.

Seks smarte, unge mennesker våkner opp isolert på en øy. Resten er stort sett dialoger. Og for noen briliante dialoger! Elsker som vanlig forfatterens karakterer. De er sære, rare og svært gjenkjennelige mennesker. Noen svakheter med rammen rundt (du kan for eksempel ikke hugge ned et epletre og varme deg på peisvarmen fra det samme dag), men det får være. Morsomt med forordet som forklarer at boka ble skrevet før første Big Brother-sesong, men utgitt da den var i gang. Og dermed har boka blitt stående som en reality-kommentar...

When you're born into a world where everything is false, and in which you are never going to make a difference, what other alternative is there than to just skate around on the surface, making pretty patterns?

"It's like we've overdosed" says Thea thoughtfully.
"Overdosed?" says Jamie.
"Yeah. We're only in our twenties, but we've already overdosed on the world."

• "Vårt tragiske univers" av Scarlett Thomas
  • "Herr Ys endelikt" av Scarlett Thomas