Borgens beste

Gyldendal 2005 Innbundet

Boken inneholder syv av forfatterens noveller, seks prosastykker og romanene Lillelord og Barndommens rike. Lillelord: Dette er den første boken i trilogien om Wilfred Sagen, en rikt begavet, men spaltet og holdningsløs gutt og mann, et særpreget individ, men samtidig representativ for krisefenomener i vår egen tid. Borgen gir her intime miljøskildringer og tidsbilder fra Oslo i tiden omkring 1914 til mai 1945. Først og fremst er triologien en dyptloddende analyse av hovedpersonen Wilfred Sagen, kalt Lillelord. I denne første boken kan leserne følge ham i hans utvikling som barn og ung mann. Barndommens rike: Det er et velstående og kultivert Kristiania-miljø i årene 1907-1917 som er bakgrunn for Johan Borgens barndomserindringer. Assosiasjoner, refleksjoner og tankesprang fører leseren både fremover og bakover i tiden, og det er barnets opplevelser, undring og iakttagelser som står sentralt.

Johan Borgen behersket mange sjangre. I Borgens beste er høydepunktene og spennet i et usedvanlig rikt forfatterskap vist i ett bind. Lillelord-trilogien regnes ofte som et av de viktigste romanverkene i nyere norsk litteratur. Klassikerstatusen skyldes hovedsakelig bind I, Lillelord (1955). Her gir Johan Borgen levende miljøskildringer og tidsbilder fra Oslo før første verdenskrig. Romanen er en fascinerende fortelling om Wilfred Sagen, en rikt begavet, men spaltet og holdningsløs gutt.Mange mener derimot at Borgen nådde aller høyest som novellekunstner. Ingen norsk forfatter har i alle fall så konsekvent, og gjennom så mange år, gjort novellen til et hovedanliggende. Borgen mottok også Nordisk Råds litteraturpris i 1967 for Nye noveller. Her foreligger et kresent utvalg av hans sterkeste korthistorier.Men Borgen behersket mange sjangrer, ikke minst det korte formatet . stubber, prosastykker. I Borgens beste byr vi også på eksempler på dette.Rosinen i pølsa er hans flotte erindringsbok Barndommens rike. Johan Borgen ble født i Kristiania den 28. april 1902, som den yngste av fire sønner i en velstående advokatfamilie . med landsted, stuepiker og overdådige middager. Etter artium gikk Borgen inn i en deltidsjobb i det radikale Dagbladet i stedet for å studere videre. Her skulle han senere bli kjent for «Mumle Gåsegg», en spalte med ironiske og satiriske petitartikler. Borgen utga et vell av bøker i en rekke sjangrer. I 1934 giftet han seg med Annemarta Evjenth. Ekteparet fikk to døtre og en sønn. I 1979 døde Borgen, 77 år gammel.I serien «Forfatternes beste» er de essensielle verkene i viktige forfatterskap samlet. Her får du bare de beste bøkene, forfatternes ess, i ett bind. Flere bøker til prisen av én. Obligatorisk litteratur for enhver bokhylle.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205339347