Bonita Avenue

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Font 2016 Innbundet

Forlag Font

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Nederland

Nok en gang har jeg funnet en favorittbok! Vanvittig. Vanskelig. Vemodig.

En artig bok å lese dette, tross mye tragedier og motgang for hovedpersonene. Men språket er fargerikt og detaljene mange og hoppingen mellom tidsepoker og personer er elegant. Muligens det ble litt for mye av alt på slutten som gjorde at jeg landet på terningkast fire, skjønt femmeren lå farlig nær.

Dette tror jeg er den første romanen jeg har lest der judo spiller en viktig rolle, ikke bare som en bisetning, men som et virkemiddel og som en del av personkarakteristikkene til to av bokas hovedpersoner.

Jeg synes at de frodige, ekstremt detaljerte beskrivelsene og det vanvittige sammensuriumet av overlappende hendelser gjør romanen så å si umulig å legge fra seg.

Forfatteren har trent en god del judo, og i løpet av boka blir det ganske tydelig at han har god greie på nederlandsk judohistorikk også. Her nevner kjente navn som Wilelm Ruska og Anton Geesink, i tillegg til flere andre legendariske judoutøvere.

Judotreninger og judoteknikker beskrives detaljert, frodig og med en høy grad av troverdighet. Ikke minst spiller teknikken juji-gatame en sentral rolle i et av bokas mange dramatiske vendepunkt.

Det er ekstra fint at detaljene og nyansene i alle skildringene som har med judo å gjøre er ivaretatt i den norske versjonen av Bonita Avenue. Her har oversetteren Hedda Vormeland gjort et skikkelig stykke arbeid.

For hva vet vi om hverandre? Hva vet fedre egentlig overhodet? En yacht? Kan vi holde en lystyacht skjult for hverandre? Hva vet vel en far?

• "Babetta" av Nina Wähä
  • "Mørkerommet" av Rachel Seiffert