Boken med glemte navn

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Innbundet

ISBN13 9788202687946

EAN 9788202687946

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Frankrike

Fin! Koste meg godt med denne, lettskrevet og varm, koselig og spennende - om alt er historisk korrekt vet jeg ikke, men det spiller ingen rolle - boka fenget meg så det holdt!

Jeg nevner i dedikasjonen at denne boken er spesielt til ære for bokselgere og bibliotekarer overalt. Jeg har ikke ord for hvor sterkt jeg er blitt påvirket av magien i bokhandler og biblioteker. Bøker kan forandre liv, men det er de menneskene som elsker dem, som vier sitt liv til dem, som virkelig utgjør den store forskjellen. Hvis bøker ikke kan finne veien til de leserne som trenger dem, som vil bli berørt av dem, som vil bli forandret gjennom å lese dem, mister de sin makt. Så takk til alle dere som arbeider i bokhandler eller biblioteker, fra dypet av mitt hjerte – og spesielt til dem av dere som har vært modige og eventyrlystne nok til å bli eiere av bokhandler. Til tider må det være like risikabelt som det er givende. Bøker er mer enn bare ord på en side – de er broer som kan bygge samfunn og utvikle mer medfølende og oppmerksomme borgere. De av dere som elsker bøker høyt nok til å ønske å dele dem med andre, bidrar i sannhet til å forandre verden.

Hvis man nærer en dyp kjærlighet til bøker, kan man føle seg hjemme overalt i deres nærvær, selv på steder der man egentlig ikke hører til.

Men når man blir vant å gjemme seg trygt og godt innenfor et beskyttende skall, er det vanskeligere enn man skulle tro å tre frem og si i virkeligheten, folkens, er det denne personen jeg er.

Hun hadde ikke tenkt så mye over Jesu liv tidligere, men selv om hun ikke trodde at han var Messias, var hun helt overbevist om at han hadde vært et godt menneske som var blitt urettmessig henrettet.

Rommet mitt er fullt av bøker. De fleste av dem ligger stablet i vaklevorne bokhyller i hyllene Louis satte sammen for mange år siden. De er fulle av andre menneskers historier, og jeg har tilbrakt store deler av livet mitt med å forsvinne i dem. Av og til, når nettene er mørke og stille, og jeg er alene, lurer jeg på om jeg ville ha overlevd uten denne muligheten bøkene gir meg til å flykte fra virkeligheten.

• "Arven vi fikk" av Lynn Austin
  • "Den hemmelige gaven" av Natasha Lester