Bob Dylan

Gyldendal 2005 Heftet

Få kunstnere har øvd så stor innflytelse på så mange som Bob Dylan (1941.). I 1963 opptrådte han for hundretusener i Washington da Martin Luther King uttalte de legendariske ordene: «I have a dream .» I 1997 inviterte Paven ham til å opptre for seg i Bologna. Dylan har vært alt fra narkomant rock-ikon og countrysyngende fembarnsfar til ortodoks jøde og fundamentalistisk kristen. Håvard Rem tar i denne boken utgangspunkt i årene 1965.67, da Dylan forandret en hel generasjon unge menneskers holdninger med sine tekster. Rem dveler også ved konflikter i Dylan selv, men også i hans forhold til omgivelsene. Bob Dylan er en engasjerende introduksjon til en usedvanlig sammensatt musiker og lyriker. «God, tekstorientert introduksjon til fenomenet Bob Dylan.»Terje Mosnes, Dagbladet«Overbevisende argumentasjon for Dylan som poet.»Tor Marcussen, Aftenposten«Engasjert og tidvis sprudlende bok om rockelegenden Bob Dylan.»Kjetil Wold, Stavanger Aftenblad«I et snertent språk sender Rem oss av gårde som i en vogn på en berg- og dalbane . Rem styrer kursen med stor sikkerhet.»Øystein Francke-Nielsen, Vårt Land

Utgivelsesår 2005

• "Elvis Presley" av Kjetil Rolness
  • "Tarantula" av Bob Dylan
  • "Den onde budbæreren - Bob Dylan og sekstitallet" av Mike Marqusee
  • "Instant karma - populærmusikkens kulturhistorie" av Herman Willis
  • "Sex, løgn og videofilm - et usladdet oppgjør med mytene om porno" av Kjetil Rolness
  • "Lokket og lurt - på (forgjeves) jakt etter den amerikanske drømmen" av Barbara Ehrenreich
  • "Frihet neste gang" av John Pilger
  • "Memoarer - del 1" av Bob Dylan