Bieffekten

alt du vil vite om bienes forunderlige verden

Gloria forlag 2019 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Bli med inn i bienes gåtefulle og forunderlige univers og se hele verden i et nytt perspektiv. Bli med inn i den mørke, hemmelighetsfulle bikuben, og les hvordan disse bittesmå, stripete, flittige organiserer sine liv i et samfunn med avansert arbeidsdeling, med en dronning som regent. Dette er ikke en bok om birøkt, men en bok for alle som ønsker å forstå hvorfor disse honningsankerne er så viktige for oss, og har blitt selve symbolet på alle pollinatorers utfordringer i vår tid.

I Bieffekten forteller Sarah Hambro bienes historie, men også vår egen kulturhistorie sett gjennom biene. Her skildrer hun bidronningens elleville bryllupsflukt og den mystiske biedansen. Hun møter musikeren som ble dronning-avler, legen som kurerer sår med honning og sommelieren som utforsker honningens mange smaksnyanser. Her følger vi forskeren i monokulturer tømt for bier, og den kommunale naturforvalteren som planter blomsterenger.

Boka er også drysset med fakta-og intervjustoff, bie-filosofi og historie og ikke minst, hva vi kan gjøre for å hjelpe dem og bidra til å skape mer bievennlige omgivelser.

Forlag Gloria forlag

Utgivelsesår 2019