Betlehem

under beleiring

av (forfatter) og Asle Dingstad (gjendikter).

Luther 2005 Heftet

Boken inneholder fortellinger fra Betlehem under okkupasjon av Israel. Fortellerstemmen tilhører en kristen palestiner som lever i kritisk solidaritet med sitt folk og som bærer på håpet om en fremtid for både palestinere og israelere i rammen av en rettferdig fred.

Betlehem er byen der Fredsfyrsten ble født. I denne sterkt personlige, nærgående og utfordrende fortellingen hører vi om hvordan det er å leve i byen i dag, under israelsk beleiring og med de sterke begrensninger og belastninger dette medfører for befolkningen. Fortellerstemmen tilhører en kristen palestiner som lever i kritisk solidaritet med sitt folk og som bærer på håpet om en fremtid for både palestinere og israelere i rammen av en rettferdig fred. Ingen - uansett syn på Midtøsten-konflikten - kan være uberørt av det som her fortelles. Mitri Raheb er palestinsk araber og luthersk prest i Betlehem, der hans familie har bodd i hundrevis av år. Han er også direktør ved The International Center i Betlehem.

Forlag Luther

Utgivelsesår 2005