Bare Bris

av (forfatter), Olga Lundin (illustratør) og Ole-Jakob Ørmen (oversetter).

Flyt forlag 2006 Heftet

Sven Lundin, nå Yrvind, forteller om sitt liv som seiler på de store hav i små, selvbygde båter. Vi hører blant annet om barndom, oppvekst, om reiser rundt i Europa, og om seilturer med båtene Amfibie-Bris, Sykkel-Bris, Aliminiums-Bris, og Bris I, II, og VI.

Bare Bris Skrevet av: Sven Lundin (Yrvind) Sven Lundin (nå Yrvind) har seilt på de store hav og besøkt de minste øyer i sine små selvbygde båter. I denne boken møter du Sven i sin søken etter svaret på livets store spørsmål; "Systemet som ligger til grunn for hvordan alt fungerer", for som han sier "finner jeg bare det kan jeg løse alle problemer". Sven tilbringer lange perioder på reise, han går, haiker og etter hvert foregår alle hans reiser i båt. Båtene blir mindre og mindre og vi blir kjent med Bris-filosofien; "En liten båt er en billig båt med små problemer og stor frihet". Svens båter får etter hvert navnet BRIS, og i løpet av hans liv har det blitt mange av dem. Her møter du dem alle; Bris I, II, Aluminiums-Bris, Sykkel-Bris, Amfibie-Bris og Bris VI. For hver nye Bris har Sven lært og videreutvikler sin nye Bris mot det optimale. Sven skriver levende og stiller mange spørsmål til hvordan vi velger å leve livene våre, det finnes andre muligheter og Sven viser veien til et helt annet liv i båt enn vi er vant til. Sven Yrvind Sven Yrvind, født Sven Lundin i 1939, er av sjømannslekt og oppvokst i Göteborgs skjærgård. Han har konstruert og bygd en rekke fartøyer - de fleste med navnet Bris - seilt på de store hav og besøkt de minste øyer. Sven har som første svenske rundet Kapp Horn, den vanskeligste veien fra øst mot vest, midtvinters og i den minste båt noensinne. For denne bedriften fikk han The Royal Cruising Clubs prestisjefylte medalje for godt sjømannskap. Sven har også seilt til England i en liten eike og som første lystbåt anløpt Tristan de Cunha. Han har gjort sidelengs og forlengs kollbøtte og attpåtil kollidert med hval i sin 6-meters Bris i The Roaring Forties.

Forlag Flyt forlag

Utgivelsesår 2006