Baba Segis fire hustruer

av (forfatter) og Marianne Fjellingsdal (oversetter).

Juritzen forlag 2016 E-bok

Bolanle er en velutdannet, sterk, ung afrikansk kvinne. Likevel trosser hun sin ambisiøse mor og gifter seg med Baba Segi, en rik, gammel og ikke spesielt tiltrekkende mann. Bolanle blir Babas fjerde hustru. Slik begynner denne medrivende fortellingen fra nåtidens Nigeria. Hustruenes hierarki blir forstyrret når Baba bringer inn sin nye, unge edelsten av en hustru. Hun er den eneste av de fire som kan lese og som tør å bringe den store, mørke familiehemmeligheten fram i lyset. Når Bolanle ikke blir gravid, forandres alt. BABA SEGIS FIRE HUSTRUER er en helt spesiell roman om en eksotisk, afrikansk verden. Dette er en både gripende og humoristisk fortelling om en annerledes verden for kvinner av i dag. Romanen var nominert til den prestisjefylte the Orange Prize og har vunnet to andre litteraturpriser.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788282058667

EAN 9788282058667

Omtalt sted Nigeria

Baba Segi er gammel og rik. Han har 7 barn med 3 koner. Bolanle er ung, pen, og bachelor-utdannet. Moren er meget ambisiøs på datterens vegne, men Bolanle velger å bli Baba Segis fjerde hustru. Bolanle skiller seg kraftig ut i sitt nye hjem. De andre konene til Baba Segi, er så og si analfabeter, og nekter å ta til seg lærdom fra en nederst på rangstigen. Første- og tredjekonen er spesielt fiendtlige innstilt, og prøver det meste for å skvise ut Bolanle. Hun har nemlig mulighet til å finne ut av familie-hemmeligheten de andre bærer på, men da Bolanle ikke blir gravid, snus det hele på hodet.

En annerledes historie fra Afrika, som er både spennende, frastøtende, morsom, og lærerik.
Boka leses i forbindelse med Trondheim folkebiblioteks månedsutfordring, der vi i september skal lese fra Nigeria.

Denne romanen var overtydelig og ble derfor intetsigende for meg. Jeg ga opp halvveis.

Synes denne var litt oppskrytt, ærlig talt.
Havner langt nede på mine lister over gode bøker. Kommer nok også til å glemme den fort.

• "Familiene på Cavendon Hall" av Barbara Taylor Bradford
  • "Alt dette vil gå tapt" av Brian Payton