Auto da Fay

av (forfatter) og Nina Aspen (gjendikter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Forfatteren forteller om et begivenhetsrikt liv fra oppveksten på New Zealand i 1930-åren til voksent liv i Skottland og London. Her fins det kjærlighet, sex, babyer, menn, kvinner, fattigdom, arbeid og politikk. Alt sett met et weldonsk skråblikk.

Den engelske forfatteren Fay Weldon har skrevet sin egen historie: en underholdende, svært weldonsk beretning om et meget begivenhetsrikt liv fra oppveksten på New Zealand i 1930-årene til voksent liv i Skottland og London. Fay Weldon, en av vår tids mer oppsiktsvekkende forfattere, har opplevd mer enn de fleste. Fra 1930-årene til 2000: Weldon har sett alt og vært med på alt. Oppvokst på New Zealand, ung og fattig i London, kone, ugift mor, elskerinne, skuespillforfatter, romanforfatter, feminist, antifeminist og livsnyter. Det er få opplevelser hun har latt gå fra seg.Hun ble oppdradd av kvinner, av moren, søsteren og bestemoren. Menn var et mysterium for henne like til 60-tallets London. Men da slo hun seg løs og ble en sentral figur blant bohemforfatterne, skribentene og tenkerne, en posisjon hun fremdeles innehar. For noen er hun et ikon, for andre et irritasjonsmoment, men fremfor alt: Fay Weldon skaper fremdeles overskrifter og slutter aldri å overraske. Hun har både frydet og forarget sine lesere, og ofte har hun vært med på å sette dagsorden for viktige spørsmål i tiden, ikke minst på kvinnefronten. Hun har gjort sitt til å forme vestlige kvinner til det de er i dag.I denne selvbiografien fins det kjærlighet, sex, babyer, menn, kvinner, fattigdom, arbeid og politikk, alt sett med et umiskjennelig, skjelmsk, weldonsk skråblikk.

Utgivelsesår 2003

• "Venninner" av Fay Weldon
  • "Bulgari-forbindelsen" av Fay Weldon
  • "Kan hun ikke bare gå?" av Fay Weldon
  • "Landets hjerte" av Fay Weldon
  • "Jeg dør, men minnet lever - en personlig betraktning om aids" av Henning Mankell
  • "Store jenter gråter ikke" av Fay Weldon