Store jenter gråter ikke

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Gyldendal 1999 Innbundet

Layla, Stephanie, Alice og Nancy er en livlig, liten gjeng som levde vilt, tenkte fritt, tørstet etter livet, etter sex og opplevelser. De startet feministforlaget Medusa. Siden de var ute av stand til å forandre seg selv, brukte de kreftene på å skulle forandre samfunnet.

Fay Weldons nye roman eksploderer inn i Den Vidunderlige Nye Verden som kvinnene .; og mennene deres .; sloss og gråt for og trodde de skulle arve. Store jenter gråter ikke er en historie om jenter i de uforglemmelige syttiåra, en tid for håp, frihet, likhet og søsterskap .; og om det som kom etterpå. Sentralt står kvinneforlaget, grunnlagt en fuktig kveld på krangling, kompromiss og nakendansing. Sentrale er også den selvsikre bråkebøtta Layla, den akademiske, filosofiske Alice, den tørre, fornuftige Nancy, den eneste med forretningsteft, og Stephanie, som forlot mann og barn for å kaste seg over politikk, menn og andre kvinner. Historiene til disse fire fletter seg i hverandre og inn i det som skjedde i disse tjue årene .; fulle av vakre øyeblikk, raseri, svik og tilgivelse. Og de fyller en roman, som også handler om penger, makt, smerte og, når alt kommer til alt, om menn. Fay Weldon vokste opp på New Zealand og bor i London. Denne romanen har alt vi venter oss av en Weldon-roman, pluss litt til.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257818