Aurora i blokk Z

1976 Innbundet

Aurora bor sammen med mamma, pappa og Sokrates i blokk Z på Tirilltoppen. Hun leker med venninnene Brit-Karen og Nusse, som bor i samme blokk, men har en litt annen familiesituasjon. Hos Aurora er det pappa som er hjemme og mamma som er på arbeid.

Det er ikke lenge siden Aurora flyttet til blokk Z, så hun kjenner ingen barn der, og de hun møter blir hun litt redd for med en gang. Særlig Knut, som synes hun har så rart navn. Aurora nekter å gå ut en stund, men det viser seg at Knut er en hyggelig fyr, og etter hvert blir hun kjent med Nusse og Brit-Karen også - og mormor i huset i skogen. Aurora i blokk Z er den første boken i serien om Aurora.Aurora og familien hennes bor i blokk på Tirilltoppen. Familien Tege i blokk Z har ordnet seg litt annerledes enn de fleste familier rundt omkring - det er pappa som er hjemme og mamma som går på jobb. Det er egentlig ikke noe problem for Aurora og lillebroren Sokrates, men mange andre synes det er rart, og da blir det litt vanskelig likevel. Far arbeider med doktoravhandlingen sin, og Aurora hjelper ofte til med det praktiske i hjemmet. Men han glemmer aldri å være en flott pappa for henne og lillebroren Sokrates, som bare er et halvt år når de flytter til Tirilltoppen. Mor er jurist og tar gjerne jobber på andre kanter av landet eller i utlandet. Slik får Aurora reist litt. De 7 bøkene om Aurora ble utgitt i årene 1966-1972, men er like aktuelle i dag som den gang. For Anne-Cath. Vestly var gjerne forut for sin tid, og hun har i alle bøkene hun har skrevet lagt vekt på tidløse verdier som vennskap og samhold mellom mennesker. De syv bøkene er utkommet i følgende rekkefølge : Aurora i blokk Z Aurora og pappa Aurora og den vesle blå bilen Aurora og Sokrates Aurora i Holland Aurora på hurtigruten

Utgivelsesår 1976

Serie Aurora (1)

Omtalt sted Oslo

Jeg synes det er moro med husarbeid. Det synes ikke mamma (…) Det er ikke meningen at alle mennesker i verden skal ha det aldeles likt. Noen pappaer arbeider hjemme, og noen borte… (Anno 1966!)

En liten stjerne lyste der oppe. Hvis Aurora hadde sittet på den, kunne hun kanskje fått øye på blokk Z, blokk Z som var hele verden, blokk Z som ikke var det minste vakker, men som hadde pyntet seg så fint til jul at den hadde stjerner i alle vinduene.- (10.opplag 1993)

bare til eget bruk

Mestselgende litteratur i Norge på 1960-tallet. Alle sjangre.
Listen er løselig sortert etter salgstall (mestselgende først), men er ikke komplett.

Bøker ikke lest for en leseutfordring. Klarte å få plass til 24 av 33 bøker på 'leser' hylla på en leseutfordring.

• "Aurora i Holland" av Anne-Cath. Vestly
  • "Aurora fra Fabelvik" av Anne-Cath. Vestly