Ape 2.0

en liten bok om å finne tilbake til seg selv

av (forfatter) og Tonje Hoem (illustratør).

Gyldendal akademisk 2009 Heftet

I denne boken konfronteres leseren med store spørsmål omkring menneskeartens beskaffenhet og plass i verden - og mindre spørsmål omkring enkeltindividets utfordringer i hverdagen. Målet er en utkikkspost hvor vi kan se oss selv og omgivelsene våre med nye øyne. Hvor vi kan evaluere livsløpet og justere kursen. Dette er en bok om hvordan vi kan leve best mulig i et samfunn vi ikke passer særlig godt inn i. Har litteraturliste.

Mennesket er en modifisert sjimpanse som har gått seg vill i det urbane informasjonssamfunnet, en dypt ulykkelig og grunnleggende mistilpasset skapning som sliter med å finne veien hjem. Fra dette noe fortvilede utgangspunktet tar Sverre Hoem oss med på en populærpsykologisk reise. Vi konfronteres med store spørsmål omkring menneskeartens beskaffenhet og plass i verden, og mindre spørsmål omkring enkeltindividets utfordringer i hverdagen. Målet er en utkikkspost hvor vi kan se oss selv og omgivelsene våre med nye øyne. Hvor vi kan evaluere livsløpet og justere kursen.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205384781

EAN 9788205384781

Vær så snill, ikke frys meg ned! Mitt verste mareritt er å bli vekket til live igjen i en framtid jeg nødvendigvis er totalt fremmed for (jeg har jo ikke akkurat fulgt med i utviklingen, jeg har vært død), hvor jeg ikke kjenner en levende sjel, og hvor jeg må stolpre meg rundt med min gamle, skrøpelige kropp og sone en siste meningsløs straff fordi en eller annen skrullete (eventuelt tankeløs) slektning ikke klarte å forholde seg til døden.

• "ADHD - en håndbok for voksne med ADHD" av Sverre Hoem
  • "Lykketyvene - hvordan overkomme depresjon" av Torkil Berge
  • "Aftenstjernen" av Dea Trier Mørch
  • "Fange i natt og tåke" av Trygve Bratteli
  • "Det egoistiske genet" av Richard Dawkins
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "En glad gutt" av Bjørnstjerne Bjørnson
  • "Musikk fra en blå brønn" av Torborg Nedreaas