Alt jeg skylder deg er juling

Gyldendal 2019 Innbundet

En knyttneve av en roman.

Jeg knocker ikke ned gamle folk. Jeg slår ikke jenter, barn eller hunder. Ikke handikappede, kortvokste eller feiginger som aldri slår tilbake heller. Jeg kliner ikke til folk som ikke fortjener det. Ikke slår jeg fordi jeg er full eller har kjørt i meg dop. Jeg slår ikke bare for å slå. Jeg slår ikke engang alle som fortjener det. Og jeg sparker ikke folk i hodet når de allerede ligger på bakken og ynker seg.
Men jeg slåss.
Møt Herman. Han som har sårskorper på knokene. Og som nekter å si unnskyld.
Møt Silje. Hun som har laget en helt spesiell navneliste.
Er det ikke på tide at noen tar igjen?
«Sårt, salt og søtt i Arne Svingens sterkeste.»Morten Olsen Haugen, Aftenposten
«Allerede første setning vitner om at Arne Svingen skal slå hardt denne gangen. «Alt jeg skylder deg er juling» er ikke hans første bok om frustrert ungdom. Men det er en av hans beste.»Anne Cathrine Straume, NRK
«Ei bok som er viktig ikke bare fordi den er drivende godt skrevet. ... Hvis du vil prøve å forstå hva som foregår oppi hodet til en av disse muskelbuntene som gjør natta utrygg, kan du begynne med Arne Svingens nye bok.»Marianne Lystrup, Vårt Land
«Arne Svingen slår et drøyt slag for utsatt og aggressiv ungdom.»5 hjerterGuri Fjeldberg, Bergens Tidene
«Arne Svingen flytter blikket fra offer til overgriper i det som må være en av hans sterkeste ungdomsromaner hittil.» Marius Emanuelsen, barnebokkritikk.no
«Arne Svingen gir leserne et innblikk i unge voldsmenns tanker og følelser, både på godt og vondt.» Heidi Delås, Sandefjords Blad

ISBN13 9788205512665

• "Dronen" av Tor Arve Røssland
  • "Slepp meg" av Kathrine Nedrejord
  • "Et hundeliv" av Arne Svingen
  • "Bare du" av Anna Ahlund
  • "Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen - roman" av Bjørn Sortland
  • "Kaptein Nemos testamente" av Johan B. Mjønes
  • "Kvartinger" av Harald Rosenløw Eeg