Åpne samtaler

Tano Aschehoug 2000 Heftet

Psykologen Seikkula har oppnådd gode resultater med psykiske lidelser ved å snu sannheter på hodet. Samtalen og språket er det sentrale, også ved psykoser. Han hevder at suksesser og vansker kommer utenfra, og at forandringene først og fremst skjer gjennom det som omgir oss, nemlig nettverket, språket og samtalene. Boken er illustrert med kliniske eksempler og beskrivelser av ulike metoder for intervensjon. Har litteraturliste og stikkordregister.

OM FORFATTEREN Jaakko Seikkulaarbeider som førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Jyväskylä og er tilknyttet Universitetet i Tromsø som professor II ved Institutt for samfunnsmedisin. Seikkula har vært sentral i temaet som har bygd opp et familie- og nettverksorientert psykiatrisk system ved Keropudas sykehus i Lappland. Dette er en bok av den finske forfatteren og psykologen Jaakko Seikkula, som sammen med en gruppe fagfolk har oppnådd enestående resultater med psykiske lidelser ved å snu "sannheter" på hode. Samtalen og språket er det sentrale, også ved psykoser. I boken påstår forfatteren at suksesser og vansker kommer utenfra, og at forandringene først og fremst skjer gjennom det som omgir oss, nemlig nettverket, språket og samtalene. Boken er illustrert med kliniske eksempler og beskrivelser av ulike metoder for intervensjon. Spesielt for den norske utgivelsen har forfatteren skrevet et nytt kapittel 10. Oversettelsen er tilrettelagt og blir introdusert av professor Tom Andersen, Tromsø.

Forlag Tano Aschehoug

Utgivelsesår 2000

• "Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker" av Greta Marie Skau
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Unyttig som en rose" av Arnhild Lauveng