3 fortellinger og 4 frekke forfattere

Hans Jæger, Knut Hamsun, Haldór Kiljan Laxness, Jens Bjørneboe

Forlag1 2007 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boka tar for seg de fire "rebelske" forfatterne Hans Jæger, Knut Hamsun, Halldór Kiljan Laxness og Jens Bjørneboe. I første fortelling får vi høre om Hamsun og Halldór Kiljan Laxness som eksentriske og gåtefulle vandrere, andre fortelling tar for seg Hamsun som retoriker og taler, mens tredje fortelling skildrer anarkismen som et fellestrekk hos Jæger, Hamsun og Bjørneboe.

Hans Jæger skrev seg inn i alle intellektuelle rebellers hjerter med de 9 bohembud, livsgrunnlaget for en gruppe radikalere som forsøkte å etterleve disse. I kretsen finner vi blant annet Edvard Munch, Christian Krogh, Arne Garborg og Gunnar Heiberg. Jæger gjør seg til talsmann for et fritt kjærlighetsliv og respekt for de prostituerte. Han raser mot ekteskap og sosial urettferdighet. Men det er først og fremst individuell frihet han strever etter. Jæger skrev tre klassiske bøker om sine erfaringer. Knut Hamsun overbeviste aldri, han ville heller ikke overtale. Han gjorde alt for å vinne oppmerksomhet. En særegen form for utspekulert skuespilleraktig fiendtlighet var å foretrekke framfor datidens konvensjonelle likegyldighet. Da han fikk Ibsen som prügelknabe, fikk han vist sin velregisserte og subtile frekkhet. Med litt velvilje kan man se Hamsuns foredrag som den moderne markedsføringsteknikkens inntog på litteraturens scene. Her var han tydelig inspirert av erfaringene fra sine to besøk i markedstankens høyborg, USA. Haldor Kiljan Laxness gjorde et livslangt eksperiment med seg selv og lot ingenting ligge uprøvd. Det politiske og historiske eposet, Islandsklokka, kom under andre verdenskrig. Den vakte stor oppmerksomhet, og mange trodde at nå skulle det bli ro omkring forfatteren og nasjonal enighet om plassen ved siden av Snorre Sturluson. Slik gikk det ikke. Han tok opp arven fra ungdomsidealet, Torbergur Thordasson, og begynte å tukle med grunnfjellet, selve sagalitteraturen. Det ble sett på som landsforræderi å gi ut den gamle litteraturen i ny ortografi. Det ble ikke bedre da han gikk ut og sa at sagaen ikke var noe annet enn diktning, omtrent like fornærmende som å si til en kristen at Bibelen er oppspinn. Jens Bjørneboe tok seg sammen med filosofen Arne Næss inn på NATOs hovedkvarter på Kolsås bare for å døyve tørsten. Ikke bare det, men for å utforske og utfordre makthavere. Formyndermenneskene så de to overalt. Det er mange som så på dette som uanstendig og kriminelt, men det er mest av alt burlesk og frekt. Essayet Da Arne Næss og jeg erobret NATO på Kolsås, er lesning som sikkert har fått mange uniformsluer til å falle av hodene. Jens Bjørneboe gjorde alt han kunne for å etterleve kravet om å skape oppstandelse, i likhet med folk som Hans Jæger. Helge Kroghs motto, "Når du har valget om hva du skal si, så si det som skader deg mest.", syntes på mange måter også å være Jens Bjørneboes.

Forlag Forlag1

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet

Omtalt person Knut Hamsun Hans Jæger Halldór Kiljan Laxness Jens Bjørneboe

Det er skrevet mye om hvor naiv og dum Knut Hamsun var. Avstanden til begivenhetene er nå så stor at det går an å se på dette med en viss grad av edruelighet. Det er lettere å bedømme han for den han var enn for det han skrev. Dersom vi skiller mellom fiksjonslitteraturen og det han formulerte gjennom polemikk og debatt, nemlig det han sa og skrev om tegn i tiden, så opptrer han som et geni når han dikter og som en naiv grønnskolling når han taler eller skriver artikler om aktuelle emner.

Bøker om forfatteren og forfatterskapet