1632 Leatherbound Edition (Ring of Fire)

Baen 2014 Leather Bound

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Baen

Utgivelsesår 2014

Format Leather Bound

Dette var en original historie. Den amerikanske byen Grantville blir plukket opp fra år 2000 og satt ned midt i Tyskland i året 1632, midt i tredveårskrigen. Vi får en kort forklaring på hvordan dette skjedde, men bare for at vi skal slippe å lure for det har egentlig ingen betydning for historien. I en verden av primitive europeere så har amerikanerne biler (så lenge drivstoffet varer) et kraftverk (som vil vare i ca to år før de vil trenge reservedeler de ikke er i stand til å lage selv), moderne skytevåpen og amerikansk kultur. De allierer seg raskt med svenskekongen Gustav Adolf mens kardinal Richelieu ser på med bekymring. Imperiebyggingen er i gang. Eric Flint skriver veldig bra, og selv med mye diskusjoner om hva de skal gjøre, har han laget en spennende og morsom historie. Det er mange humoristiske situasjoner rundt kulturkrasj, romantikk og kriging. Poenget med denne boken (tror jeg) er å se på hvordan innbyggerne i Grantville påvirker historiens gang. Og jeg syntes dette var veldig interessant.

Laget mest for min egen del, da jeg begynner å få så mange at det blir vanskelig å huske alle.

Men det er jo lov for andre å kikke, og bli misunnelige :-)

Alle er i hardperm, med mindre annet er notert. Listen vil bli oppdatert etter hvert.