Lesing i utvikling

teoretiske og didaktiske perspektiver

av (forfatter) og Landslaget for norskundervisning (utgiver).

Fagbokforlaget 2003 Heftet

9 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Musketingens eksemplar av Lesing i utvikling - teoretiske og didaktiske perspektiver

Lesetilstand

Bruker denne som oppslagsverk

Hylle

Allmennelærer fag

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Boken retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men den fortsatte leseopplæringen får også bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. Leseopplæring for elever fra språklige minoriteter behandles spesielt. De kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene blir presentert i boken. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges. Boken er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge. Har litteraturliste og stikkordregister.

Omtale fra forlaget

"Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting," heter det i et gammelt norsk ordtak. Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan bidra til at elever blir gode til å forstå det de leser.
Grunnlaget for lesekyndighet legges i årene før barna begynner i 1. klasse. Lek med bokstaver og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset mot denne tidlige fasen, men samtidig får også den fortsatte leseopplæringen bred plass. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med strategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt.
To teoretiske tradisjoner gir innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteoriene. Begge retninger blir presentert i Lesing i utvikling. Teoriene brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges.
Boka er beregnet på nåværende og kommende lærere og på andre studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge.
Lise Iversen Kulbrandstad er en av landets aktive leseforskere. Hun har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning og arbeider nå ved Høgskolen i Hedmark som høgskoledosent i norsk og som prorektor.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2003

Format Heftet

ISBN13 9788245000771

EAN 9788245000771

Serie LNUs skriftserie (153)

Språk Bokmål

Sider 255

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Farvel, Rune" av Marit Kaldhol
  • "Amtmannens døtre" av Camilla Collett
  • "Simon og eiketrærne" av Marianne Fredriksson
  • "Se deg ikke tilbake! - kriminalroman" av Karin Fossum
  • "Innhaugfolket" av Anne Karin Elstad
  • "Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen" av Thorbjørn Egner
  • "Gummi-Tarzan" av Ole Lund Kirkegaard
  • "Brannvegg" av Henning Mankell
  • "Is-slottet" av Tarjei Vesaas
  • "Danny og den store fasanjakten" av Roald Dahl
  • "Morgen i Jenin" av Susan Abulhawa
  • "Folk og røvere i Kardemomme by" av Thorbjørn Egner
Alle bokanbefalinger for dette verket