Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken tar opp samværet og samspillet mellom barn og voksne, bygget på likeverd og gjensidighet. Den omhandler grunnleggende situasjoner som er en forutsetning for all menneskelig utvikling: ønsket om å samarbeide og behov for å utvikle og bevare den personlige integriteten. Med eksempler. For voksne som lever med eller samabeider med barn og unge.
Omtale fra forlaget
Boken tar opp samværet og samspillet mellom barn og voksne, bygget på likeverd og gjensidighet. Den omhandler grunnleggende situasjoner som er en forutsetning for all menneskelig utvikling: ønsket om å samarbeide og behov for å utvikle og bevare den personlige integriteten. Med eksempler. For voksne som lever med eller samabeider med barn og unge.
Forlag Pedagogisk forum
Utgivelsesår 1996
Format Heftet
ISBN13 9788273910431
EAN 9788273910431
Språk Bokmål
Sider 222
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
"Ditt kompetente barn" er en bok jeg har hørt mye om, og bl.a. sett ligge i hylla i barnehagen der jeg jobber. Det er Jesper Juuls mest kjente bok og har nok seilet opp som en klassiker i de pedagogiske miljøer. Etter å ha lest "Kunsten å si nei med god samvittighet" så tenkte jeg å ta for meg denne, og jeg var litt nysgjerrig på hvordan boken ville være, også med tanke på at den først kom ut i 1996, og mye har skjedd på den pedagogiske forskningsfroten siden den tid.
Jeg synes boken holder seg fortsatt godt og den har mange gode fremgangsmåter å ta til seg, selvom noe virker litt glansbildeaktig så er essensen viktigst i det boken ønsker å formidle. Husker jeg riktig så sier han også at ingen foreldre er perfekte og ingen får det til 100%. Denne kan hjelpe en på veien i både oppdragelse på hjemmefronten eller som et nyttig verktøy til pedagoger og assistenter i barnehage.
Det var nok noen få ting jeg stusset over, samtidig som noen av formuleringene er litt rare, men det kan ha noe med oversettelsen å gjøre. Oversetteren har kanskje ikke hatt helt god innsikt i det danske samfunnet og kulturen med tanke på ord, uttrykk og talemåter som kunne ha vært oversatt til et mer relevant norsk språk. Det samme problemet ser jeg i den nyere boken til Juul; "Kunsten å si nei med god samvittighet". Ellers så synes jeg Juul til tider blir litt for "snill". Dette med tanke på når det kommer til realiteten i hjemmet så er det ikke bare å gjøre det som står i boken og så vil alt fungere føyende flott. Realiteten er ofte vanskeligere å leve opp til enn å lese teorien, og slik er det med mange oppdragelsesbøker. Men øvelse gjør alltid mester og det å få det inn under huden vil hjelpe en godt på vei tror jeg.
Selvom Juul har lang fartstid som familieterapeut så savner jeg også kildehenvisninger til forskningen som er med og støtter under mange av utsagnene hans. Mange av tankene til Juul er allikevel tatt med i nyere bøker om oppdragelse og pedagogikk og er noe jeg har lest endel om før, så det var litt å gå tilbake i tid og lese en bok som kanskje er et av gjennombruddsbøkene på akkurat det området han prøver å formidle. Boken er tydelig at både psykisk og fysisk vold er uaktuelt, samt kjefting og verbal nedverdigelse av barnet ikke er greit fra den voksnes side, og han skriver om alternative og bedre måter å gå fram på, som er lurt for enhver forelder å få med seg. Han påpeker også at vi som voksne har ansvaret for barnet vårt, vi kan ikke legge det på barnet. Juul skriver også: "Barn som behandles med respekt, svarer med respekt. - Barn som behandles med omsorg, oppfører seg omsorgsfullt. - Barn som ikke krenkes i sin integritet, krenker ikke andre." Noen gode ord å ta med seg på veien som forelder eller barnehagearbeider.
Alt i alt en bok som enda kan anbefales for foreldre og barnehager, men den når nok ikke helt opp til en sekser på terningen, men lander på en ganske solid femmer.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketBarn som behandles med respekt, svarer med respekt. - Barn som behandles med omsorg, oppfører seg omsorgsfullt. - Barn som ikke krenkes i sin integritet, krenker ikke andre.