Kunsten å si nei

med god samvittighet

av (forfatter) og Astrid Madsen (oversetter).

Pedagogisk forum 2006 Innbundet

Forlag Pedagogisk forum

Utgivelsesår 2006

Kan det å si nei virkelig være så vanskelig? Absolutt! Mange har faktisk problemer med å si nei uten å få dårlig samvittighet ... Hvor frustrerende er det ikke å få et "ja" som ikke følges opp av en aktiv handling? Når den personen man spør egentlig ønsker å si nei, men sier ja ut fra et ønske om ikke å såre ...

I boka gir Juul noen helt enkle råd for å hjelpe foreldre, partnere og for den sakens skyld hvem som helst til å kunne si nei uten at dette verken ledsages av dårlig samvittighet eller krenker den som spør. Spesielt i forhold til barn av forhandlingsgenerasjonen er det ikke alltid like lett å få avsluttet en diskusjon på den rette måten, med den følge at det oppstår konflikter og/eller at man aldri blir ferdig med å diskutere aktuelle problemstilling. Poenget er å fremstå som et ekte menneske som står for noe, i stedet for å lire av seg gammelt arvegods i oppdragelsens øyemed fra tidligere generasjoner.

Jeg har lest mange av Juuls bøker tidligere, og det er ikke alt han skriver jeg er like enig i. Men jeg har sansen for hans grunnholdning som går på respekt for individet - enten dette individet er 3 år eller 80 .... Og man trenger ikke å gå på akkord med seg selv for å møte andres behov, når en selv og andre har kryssende interesser.

En noe skuffende bok fra en av pedagogikkens større navn her i norden. Temaet i seg selv er interessant, men måten Juul presenetrer det blir noe uengasjerende og upresist. Jeg synes også oversettelsen fra dansk til norsk ikke er så bra heller. Boken blir også noe utydlig, jeg sitter og lurer av og til hva forfatteren egentlig mener med noe som skrives. Juul påpeker allikevel viktigheten av å være tydelig når man sier "nei" og mene det, og ikke være vag i sitt "nei". Boken er også en liten motpol, og balansepunkt til en pedagogikk som kanskje beveger seg dithen at man helst overhodet ikke skal si nei. Ikke blandt de beste pedagogiske bøker jeg har lest, men den hadde noen små drypp som jeg tar med meg.

Har begynt å legge merke til alle bøker med ordene "kunsten å ..." i tittelen og har oppdaget at det er forbløffende mange av dem, så derfor samler jeg dem i ei lita lista! Bare på gøy. Mp også innrømme at jeg har til gode å lese de fleste av disse

• "Smil - vi skal spise!" av Jesper Juul
  • "Her er jeg! Hvem er du? - om nærvær, respekt og grenser mellom voksne og barn" av Jesper Juul
  • "Rom for familien" av Jesper Juul
  • "Ditt kompetente barn - på vei mot et nytt verdigrunnlag for familien" av Jesper Juul
  • "Få ting gjort! - velsmurt hverdag uten stress" av David Allen
  • "Sunn tarm, klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din" av David Perlmutter
  • "Shoppingfri - et år med kjøpestopp" av Irina Lee
  • "Pippi power" av Gitte Jørgensen
  • "Lev livet nå - mindfulness i hverdagen" av Rebekka Th. Egeland
  • "Den hemmelige kokken - noen har jukset med maten din" av Mats-Eric Nilsson
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Det glade vanvidd" av Elin Ørjasæter