Vurdering for læring i klasserommet

av (forfatter).

Gyldendal akademisk 2010 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.33 (3 terningkast.)

18 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Jarmo Larsens eksemplar av Vurdering for læring i klasserommet

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Grunnskole

Lesedato

2023

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Min omtale

Se min omtale

Omtale fra forlaget

Lærere kan bruke vurdering i arbeidet med å tilpasse opplæringen. Elever kan bruke informasjon om egen læring til å få innsikt i hvor de er og hvor de skal i sin læringsprosess. Denne boken gir deg en teoretisk innføring i hvordan du kan tilrettelegge for dette i praksis. Du blir introdusert for ti veiledende prinsipper som tar for seg hvordan vurdering kan brukes som et redskap for læring. Prinsippene tar utgangspunkt i internasjonal forskning i feltet og illustreres med praktiske eksempler fra klasserom i Norge, England og Canada. Prinsippene og innholdet i boka knyttes til de krav som stilles til underveisvurdering i Kunnskapsløftet. Denne 2. utgaven er oppdatert ut fra endringene som ble gjort i forskrift til opplæringsloven om individuell vurdering 1. august 2009. Sagt om 1. utgave av boka: «Denne boken er et veldig godt utgangspunkt for alle som ønsker å fokusere på vurderingsformer som fremmer læring. Den kombinerer teori og praktiske eksempler og vil være nyttig for lærerstudenter, lærere og skoleledere» Line Tyrdal, lærer. «Trude Slemmen bruger forskningsresultater som fundament for denne meget brugbare bog, hvor ikke mindst forskellen på begreberne vurdering og evaluering spidsformuleres ud fra deres oprindelige betydning. Og det giver en inspirerende genintroducering til begrebet vurdering, som bliver en del af pædagogikken, ikke som envejskommunikation fra lærer til elev om et slutresultat, men som et aktivt procesredskab (...)» Folkeskolen.dk, 29. januar 2010. «Boken er forbilledlig pedagogisk strukturert i den forstand at Slemmen synliggjør sin egen pedagogikk i fremstillingsformen. Den prisverdige utformingen vises ved at den er oversiktlig, lett å orientere seg i og full av gode, konkrete tips.» Bedre Skole, 8. mars 2010.

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2010

Format Heftet

ISBN13 9788205406162

EAN 9788205406162

Språk Bokmål

Sider 190

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 2 0 0 0 0

Bokomtaler

Dette er en god og oversiktlig bok om vurdering for læring, eller formativ vurdering i skolen, med andre ord et konsept der man tar med elevene i vurderingsprosessen i de forskjellige fagene. Alt dette skjer underveis i skoleløpet isteden for kun å måle det elevene har lært gjennom en avsluttende prøve eller eksamen. Elevene får dermed delatktighet og medvirkning i sin egen læringsprosess noe som igjen har vist seg å ha positiv effekt på deres læring. Trude Slemmen skriver at hvis man kun ser på vurdering som karakter som elevene får gjennom prøver, så kan det gå på bekostning av deres motivasjon for å lære. Legger man derimot klart frem læringsmålene for elevene og den vei de må gå får å komme seg til målet så ligger det nok motivasjon i det. Videre påpeker hun at det er prosessene i klasserommet som bidrar til at elevenes læringsutbytte forbedres. Slemmen peker også på andre viktige elementer slik som elevmedvirkning, egenvurdering, tilbakemeldinger, tilpasset opplæring, jevnlig dialog med eleven og samarbeid med hjemmet som viktig for deres læringsprosess mot å nå kunnskapsmålene.

Trude Slemmen har skrevet en god og oversiktlig bok, og spesielt er læringspyramiden hun viser til med 10 viktige punkter når det kommer til vrdering for læring interessant og nyttig for en lærer, og spesielt de som er nye i yrket. Hun setter av et kapittel for hvert av disse punktene og forklarer hvert enkelt punkt på en enkel og lettfattelig måte. Slemmen gir leseren også eksempler på ulike skjemaer man kan bruke som utgangspunkt og gir gode eksempler rundt de forskjellige områdene som har med vurdering for læring å gjøre.

En annen ting jeg synes er bra at Slemmen påpeker er at det er lov å gjøre feil, og samtidig oppmuntre elevens tro på sin egen utvikling og læring. Det er ofte gjennom feil man lærer. En god bok som kan anbefales for alle lærere der ute, spesielt nybegynnere som meg.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Diktboka - om arbeid med poetiske tekstar i skolen" av Per Olav Kaldestad
  • "Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring" av Dagrun Skjelbred
  • "Kan læring planlegges? - arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor? : skrevet mot LK06: læreplan for kunnskapsløftet" av Britt Ulstrup Engelsen
  • "Lærerens verden - innføring i generell didaktikk" av Gunn Imsen
  • "Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar" av Ingeborg Mjør
  • "Elevens verden - innføring i pedagogisk psykologi" av Gunn Imsen
  • "Norsk litteraturhistorie" av Per Thomas Andersen
  • "En glad gutt" av Bjørnstjerne Bjørnson
  • "Snill" av Gro Dahle
  • "Farvel, Rune" av Marit Kaldhol
  • "Vaffelhjarte - Lena og eg i Knert-Mathilde" av Maria Parr
  • "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr
Alle bokanbefalinger for dette verket