Vurdering for læring i klasserommet

Gyldendal akademisk 2009 Heftet

Denne boken gir deg en teoretisk innføring i begrepet vurdering for læring og en praktisk innføring i hvordan du kan tilrettelegge for dette i praksis. Du blir introdusert til 10 veiledende prinsipper som knyttes til Kunnskapsløftets krav til underveisvurdering. Prinsippene tar utgangspunkt i internasjonal forskning og illustreres med praktiske eksempler fra klasserom i Norge, England og Canada. Boken henvender seg til lærere i grunnskolen og studenter i lærerutdanning. Med litteraturliste.

Denne boken gir en innføring i begrepet vurdering FOR læring og viser til praktiske eksempler fra klasserom i Norge, England og Canada. Boken tar utgangspunkt i internasjonal teori som sees i sammenheng med Kunnskapsløftets krav til underveisvurdering i skolen. Internasjonalt har det vært et økende fokus på læringsfremmende vurdering de siste årene. Bakgrunnen for dette er forskning som viser at det er de vurderingsprosesser som gjøres i klasserommet som fremmer elevers læringsutbytte. Dette er bakgrunnen for begrepet "vurdering for læring" som brukes i skoler over hele verden.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205391789

EAN 9788205391789

Dette er en god og oversiktlig bok om vurdering for læring, eller formativ vurdering i skolen, med andre ord et konsept der man tar med elevene i vurderingsprosessen i de forskjellige fagene. Alt dette skjer underveis i skoleløpet isteden for kun å måle det elevene har lært gjennom en avsluttende prøve eller eksamen. Elevene får dermed delatktighet og medvirkning i sin egen læringsprosess noe som igjen har vist seg å ha positiv effekt på deres læring. Trude Slemmen skriver at hvis man kun ser på vurdering som karakter som elevene får gjennom prøver, så kan det gå på bekostning av deres motivasjon for å lære. Legger man derimot klart frem læringsmålene for elevene og den vei de må gå får å komme seg til målet så ligger det nok motivasjon i det. Videre påpeker hun at det er prosessene i klasserommet som bidrar til at elevenes læringsutbytte forbedres. Slemmen peker også på andre viktige elementer slik som elevmedvirkning, egenvurdering, tilbakemeldinger, tilpasset opplæring, jevnlig dialog med eleven og samarbeid med hjemmet som viktig for deres læringsprosess mot å nå kunnskapsmålene.

Trude Slemmen har skrevet en god og oversiktlig bok, og spesielt er læringspyramiden hun viser til med 10 viktige punkter når det kommer til vrdering for læring interessant og nyttig for en lærer, og spesielt de som er nye i yrket. Hun setter av et kapittel for hvert av disse punktene og forklarer hvert enkelt punkt på en enkel og lettfattelig måte. Slemmen gir leseren også eksempler på ulike skjemaer man kan bruke som utgangspunkt og gir gode eksempler rundt de forskjellige områdene som har med vurdering for læring å gjøre.

En annen ting jeg synes er bra at Slemmen påpeker er at det er lov å gjøre feil, og samtidig oppmuntre elevens tro på sin egen utvikling og læring. Det er ofte gjennom feil man lærer. En god bok som kan anbefales for alle lærere der ute, spesielt nybegynnere som meg.

• "Diktboka - om arbeid med poetiske tekstar i skolen" av Per Olav Kaldestad
  • "Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring" av Dagrun Skjelbred
  • "Kan læring planlegges? - arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor?" av Britt Ulstrup Engelsen
  • "Lærerens verden - innføring i generell didaktikk" av Gunn Imsen
  • "Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar" av Tone Birkeland