Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Charles Dickens' "Oliver Twist" is a gripping portrayal of London's dark criminal underbelly, published in "Penguin Classics" with an introduction by Philip Horne. The story of Oliver Twist - orphaned, and set upon by evil and adversity from his first breath - shocked readers when it was published. After running away from the workhouse and pompous beadle Mr Bumble, Oliver finds himself lured into a den of thieves peopled by vivid and memorable characters - the Artful Dodger, vicious burglar Bill Sikes, his dog Bull's Eye, and prostitute Nancy, all watched over by cunning master-thief Fagin.
Combining elements of "Gothic Romance", the "Newgate Novel" and popular melodrama, Dickens created an entirely new kind of fiction, scathing in its indictment of a cruel society, and pervaded by an unforgettable sense of threat and mystery. This "Penguin Classics" edition of "Oliver Twist" is the first critical edition to faithfully reproduce the text as its earliest readers would have encountered it from its serialisation in Bentley's Miscellany, and includes an introduction by Philip Horne, a glossary of Victorian thieves' slang, a chronology of Dickens' life, a map of contemporary London and all of George Cruikshank's original illustrations. Charles Dickens is one of the best-loved novelists in the English language, whose 200th anniversary was celebrated in 2012.
His most famous books, including "Oliver Twist", "Great Expectations", "A Tale of Two Cities", "David Copperfield" and "The Pickwick Papers", have been adapted for stage and screen and read by millions. If you enjoyed "Oliver Twist", you may like "Nicholas Nickleby" and "Little Dorrit", also available in "Penguin Classics". "His novels will endure as long as the language itself".
(Peter Ackroyd). "He is our greatest novelist - every reread reveals more riches". (Melvyn Bragg).
"When Dickens has once described something you see it for the rest of your life". (George Orwell).
Utgivelsesår 2016
Format Heftet
ISBN13 9780141439747
EAN 9780141439747
Omtalt tid 1800-tallet
Språk Engelsk
Sider 608
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En kvinne dør under en fødsel på fattighuset. Bestyrerne gir sønnen hennes navnet Oliver Twist. Deretter blir han overlevert til en kvinne som tar til seg babyer mot betaling.
Når Oliver blir eldre, blir han ført tilbake til fattighuset, hvor han sulter og lider. En dag blir det trukket lodd blant guttene om hvem som skal spørre om en porsjon ekstra havresuppe, og selvfølgelig faller dette på Oliver, som straks blir straffet med å bli stengt inne i et rom i kjelleren.
Det blir hengt opp en plakat hvor fattighuset tilbyr den nette sum av fem pund til den som vil ta Oliver i lære, og med sitt sørgmodige oppsyn, får han jobben å følge barnebegravelser. Den andre læregutten blir sjalu og erter ham ang. moren. Da eksploderer Oliver i raseri og den stakkars hovedrolleinnehaveren får juling.
Da bestemmer Oliver seg for å rømme til London, hvor han blir fisket opp og ansatt av tyven Fagin. Oliver blir opplært i å stjele, og idet Luringen og Charley Bates napper et lommetørkle fra en eldre herre, blir Oliver tatt. Etter at vitner forteller at det ikke var han som tok lommetørkleet, blir han frikjent og den eldre herren tar ham med seg hjem.
Hos Brownow blir Oliver bahandlet pent, men dette varer bare noen uker, før han blir funnet av Fagin og guttene hans.Under trusler om å bli drept, tvinges Oliver med på et innbrudd hvor tragedien slår inn med en voldsom kraft.
Jeg leste Oliver Twist da jeg var tenåring, men husket ikke hele historien og hadde jeg lyst til å lese den igjen. Det er fint å kunne "se" bøkene med voksne øyne, og som jeg tenkte ga boken meg en annen og større opplevelse denne gangen.
Sist jeg "leste" den var det spenningen jeg var opptatt av. Nå var det nesten så jeg gråt i enkelte avsnitt, og jeg syntes forferdelig synd på fattiggutten som ikke møter stort annet enn motgang gjennom hele fortellingen.
Oliver har et herlig vesen som man bare er nødt til å bli glad i. Slik er det også for noen få av barna og ungdommene han hadde omgang med, og en av dem mister livet under grusomme omstendigheter på grunn av sin lojalitet mot den triste, men godhjertede gutten.
Boken er breddfull av sterke personligheter som kryper langt inn i hodet ditt. Grådighet, misunnelse og voldeligheter - den stakkars Oliver opplever alt.
Mye av historien er bygget opp på misforståelser, men man aner at det er en bakenforliggende årsak til at Oliver stadig blir urettferdig behandlet. Han blir straffet og brukt, det er ikke måte på hva han må gjennomgå. Enkelte av aktørene han omgås, er villige til å gå over lik for å få det som de ønsker.
Charles Dickens har en måte å formidle på som går en rett i hjertet. Personlighetene er fargerike og det samme er handlingen. Han beskriver godt hvordan det var i London på 1800-tallet, man kan se for seg smugene og menneskene, som er vevet inn i en handling som er både spennende og rørende.
Det er ikke det minste rart at mange av Charles Dickens bøker er blitt klassikere, og jeg gir boken en sterk femmer.
Oliver Twist er bare en veldig bra klassiker!
Strip the bishop of his apron, or the beadle his hat and lace; what are they? Men. Mere men. Dignity, and even holiness, too, somtimes, are more questions of coat and waistcoat than some people imagine.
"You shall read them, if you behave well", said the old gentleman kindly; "and you will like that better than looking at the outsides - that is, in some cases, because there are books of which the backs and covers are by far the best parts"
Morning drew on apace. The air became more sharp and piercing, as its first dull hue - the death of night, rather than the birth of day - glimmered faintly in the sky. The objects which had looked dim and terrible in the darkness, grew more and more defined, and gradually resolved into their familar shapes.
If the parish would like him to learn a right pleasent trade, in a good 'spectable chimbley-sweepin' bisness,' said Mr Gamfield, 'I want a 'prentis' and I am ready to take him.'
In Jacob's Island, the warehouses are roofless and empty; the walls are crumbling down; the windows are windows no more; the doors are falling into the streets; the chimneys are blackened, but they yield no smoke. Thirty or forty years ago, before losses and chancery suits came upon it, it was a thriving place; but now it is a desolate island indeed. The houses have no owners; they are broken open, and entered upon by those who have the courage; and there they live, and there they die. They must have powerful motives for a secret residence, or be reduced to a destitute condition indeed, who seek a refuge in Jacob's Island.
It was almost too much happiness to bear. Oliver felt stunned and stupified by the unexpected intelligence; he could not weep, or speak, or rest. He had scarcely the power of understanding anything that had passed, until after a long ramble in the quiet evening air a burst of tears came to his relief, and he seemed to awaken all at once to a full sense of the joyful change that had occurred, and the almost insupportable load of anguish had been taken from his breast.
Spring flew swiftly by, and summer came; and if the village had been beautiful at first, it was now in the full glow and luxuriance of its richness. The great trees, which had now burst into strong life and health, and, stretching forth their green arms over the thirsty ground, converted open and naked spots into choice nooks, where was a deep and pleasant shade from which to look upon the wide prospect, steeped in sunshine, which lay stretched out beyond. The earth had donned her mantle of brightest green, and shed her richest perfumes abroad. It was the prime and vigour of the year, and all things were glad and flourishing.
But, tears were not the things to find their way to Mr Bumble's soul; his heart was waterproof.
There is a drowsy state, between sleeping and waking, when you dream more in five minutes with your eyes half open, and yourself half conscious of everything that is passing around you, than you would in five nights with your eyes fast closed, and your senses wrapt in perfect unconsciousness.
Lie down, you stupid brute! Don't you know the devil when he's got a greatcoat on?
Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?
Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?
Laget på oppfordring fra sommerfugla: http://bokelskere.no/tekst/23520/
Jeg var en stor fan av tv-serien Gilmore girls. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville lage en liste over hvilke bøker de nevner i serien. Det er en lang liste, som jeg fant på en nettside som ikke finnes lengre.
Jeg har ikke tatt med bøkene bak de filmene som også nevnes.
Si gjerne ifra, hvis du vet om bøker jeg ikke har i lista.
En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.
Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)
Saftig utvalg. Dickens, Tennyson, Thackerey, Ruskin, Stevenson, Stuart Mill, Samuel Butler, Oscar Wilde, George Eliot, Brontë-søstrene, Percy og Mary Shelley og mange flere. Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.
Ingen antihelter i denne listen - altså ingen Dorian Gray, Macbeth, Emma Bovary, Pinkie Brown eller Alex DeLarge - og ikke ting som f.eks. den katolske tro i Joyces Portrait of the Artist [...], haiene i The Old Man and The Sea eller Loven hos Kafka. Kun tydelig artikulerte skurker, skjønt kanskje mitt valg av Moby Dick og Miltons Satan er et unntak her, men isåfall er de unntak som er for gode til å utebli! Det er nemlig også et poeng at antagonisten tar stor plass og er minneverdig. Man kunne selvsagt ha lagt til alt av Shakespeare i en slik liste, men det er vel gunstig å begrense den en smule; la oss derfor også avgrense listen til klassikere. Gjerne skyt inn forslag - jeg har hverken lest alt eller husket alt. Jeg vet det er mye jeg har glemt av f.eks. Walter Scott, Dostojevskij, Dickens, Balzac og Ibsen, og fra Bibelen, der er det vel mye saftig og mørkt å hente.
Favorittbøker kjøpt for 5 og 10 kroner stykket hos bruktforhandleren :)
Det trenger ikke være dyrt å være bokelsker :)
Jeg har lest en god del ungdomsbøker gjennom tiden, og tenkte jeg skulle samle noen av dem som falt godt i smak i en liste. Noen er nye, mens andre er gamle og samtlige er kjekke å lese!
Kommer sannsynligvis til å legge til bøker etterhvert (kommer ikke på alle som er bra på en gang), og kanskje skrive litt om hver enkelt bok:)
Bøkene som blir referert til i OITNB! Minus et par fagbøker jeg ikke gadd å legge til (ikke var det plass heller!) ;)