Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Forlag Avon
Utgivelsesår 1995
Format Mass Market Paperback
ISBN13 9780380725397
Språk Engelsk
Sider 304
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Jeg leste "Jamaica Inn" en augustdag på et svaberg i Onsøy-skjærgården. Bølgene slo mot land og båtene skled forbi der ute. Det var en varm vind i luften, men inne i boka er det regnvåt vinter og vi befinner oss i en folksom og trekkfull vogn som langsomt dras frem over en hede i England på vei mot Jamaica Inn, der Mary Yellan skal bo hos sin tante og onkel.
Jeg ble sugd rett inn i denne boken. Herlig gotisk! Hedens ville landskap får mye oppmerksomhet, men Du Maurier er egentlig best når hun beskriver hus. I hennes ord fremstår husene som levende, pustende vesener. Og så, når Mary Yellan virker hjelpeløst fanget på heden, da kommer redningen på en hvit hest. "My name is Francis Drake, and I am the vicar of Altarnun". For et navn! Men da har vi ikke engang kommet halvveis altså. Mot slutten leste jeg altfor fort til at jeg fikk med meg skildringene; det var for spennende.
Men nå skal jeg ikke røpe mer; bare den som har lest boka skal lese spoilerne videre her (se egen Kommentar til denne omtalen).
There was a silence on the tors that belonged to another age; an age that is past and vanished as though it had never been, an age when man did not exist, but pagan footsteps trod upon the hills. And there was a stillness in the air, and a stranger, older peace, that was not a peace of God.
Once you get past the second chapter it's almost impossible to read Jamaica Inn slowly. It is the burden of thriller writers to have the reader tell them admiringly how fast they read your books. "I couldn't put it down" is both the greatest compliment and the cruelest cut of all, since it almost certainly means that a reader's greed to get to the end of the book will have made them careless with some of the best writing on the way. It's a trade-off thriller writers have to accept.
Teksten er hentet fra Sarah Dunant sin fantastiske introduksjon til Virago Press' VMC Designer Collection sin utgave av Jamaica Inn (2012).