Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
I Pikkoloens bagasje: Tre fortellinger blir vi med inn i tre forskjellige univers, som samtidig henger sammen gjennom forfatterens umiskjennelige stil og tematikk. Her møter vi kjente og kjære teamer og artefakter fra det saabyeske repertoar, i fortellinger preget av en forfatter med stor selvtillit og trygghet i sitt stoff, som tør å gå utenfor romanen så vel som novellens rammer -- uten at han gir slipp på fortellingens glede og kraft. «Villvin», «Polaroid» og «Brukt» kan alle tre lese hver for seg, men utgjør et lavmælt tryptikon, der corpus er det saabyeske selv. Her er Oslos gater og figurer i utkanten av de store hendelsene kanskje i tydeligere relieff enn noen gang. Pikkoloens bagasje er en gave til alle som noen gang har latt seg begeistre av Lars Saabye Christensens verden.
Forlag Cappelen Damm
Utgivelsesår 2022
Format Innbundet
ISBN13 9788202763756
EAN 9788202763756
Språk Bokmål
Sider 637
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Jeg har lest det meste LSC har utgitt, og jeg er en stor fan av arbeidet hans. Med denne boka kjennes det ut som han topper alt, overgår seg selv. Fantastisk lesning! Jeg får bare lyst å applaudere!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketNår noen ble tullerusk, glemsom eller vrang, het det åreforkalkning. Det var først senere man satte andre og fine navn på denne tilstanden, men samme hva man kaller det, er det en forsmak på døden, en øvelse i glemsel. Du er ikke engang alene hjemme, du er alene borte.
-Kan jeg få se noe du har laget?
-En annen gang, kanskje, sa Henny.
Og det var akkurat det jeg ønsket å høre, det som peker fremover i språket, et løfte, for et løfte innebærer tid, den tiden det tar å holde det, altså ga hun meg tid, og hva mer kunne jeg ønske meg. En annen gang er en mye bedre begynnelse enn Det var en gang.
Jeg hadde altså sommerjobb på Hotell Løv, først som pikkolo, deretter som resepsjonist, resten av året var jeg student, men for det meste studerte jeg livet, som det heter, men det pussige med akkurat det studiet er jo at døden er eksamen, og da får man aldri vite om man stod. Så kan man selvfølgelig innvende at det blir satt standpunktkarakter underveis, men ærlig talt, alle vet at de blir gitt på grunnlag av vanen, og vanen er et trist ettermæle.
Katastrofe og redning kan under visse forhold, som i krig og selskapsdans, være ensbetydende.
Uansett hvor mange klokker du eier, befinner du deg i mellomtiden.
I resepsjonen sitter en mann i en fluktstol og sover. Han ligner det som moren pleier å kalle en smørsanger. Håret hans er strøket baklengs i en glatt bølge som ligger over hodet som et lokk av lakris.
Det jeg imidlertid la mest merke til, var øynene, eller rettere sagt blikket, det var nemlig blikket hans jeg festet meg ved, det samlete inntrykk av Kai Våler, så å si, og det lovet ikke godt. Blikket hans var fylt til randen av en uro som kunne skremme fanden på flatmark, i det minste resepsjonisten på Hotell Løv, og samtidig var det akkurat som om det stod stille. La meg beskrive Kai Vålers blikk, eller la oss si hans personlighet, slik: et hjul som spant og spant på stedet hvil.
Når Kai Våler våkner, noe som viser at han sovnet likevel, har han ikke bare glemt Gud, han har glemt seg selv også. Ingenting er herligere enn det. Et øyeblikk er han fullstendig fri mellom mørket og nulte time. Men så tenner han nattbordlampen og ser dødningsansiktet til Lyle Bettger på baksiden av Vill Vest, og med ett husker Kai hvem han er. Han er tyven. Det er som å få et slag i brystet. Han faller bakover i sengen igjen. Det gjør vondt i hele ham, i tankene hans også. Uansett hvor han vender seg, gjør det vondt. Det er snakk om sjelens mageknip. Han får lyst til å skrike, men lar være. I stedet blir han liggende helt stille. Han hører de vante lydene, skrittene, vannet som renner, komfyren, kjøleskapet, og ikke minst knitringen fra matpapiret. Vanligvis fyller disse lydene ham med ro, men nå gjør de bare vondt verre. Han er fredløs. Det er forutsigbarheten Kai Våler har ødelagt en gang for alle.
Hva husker man når man glemmer seg selv? De andre.
Jeg var en hjelpemann som trengte hjelp. Verre blir det imidlertid når engstelsen, som i bunn og grunn er triviell og noen ganger komisk, går over i angst. Da røyner det på. Det er opprustning. Våpnene blir farligere. Angsten har ingen formildende omstendigheter. Angsten er vanedannende som religion, men det er ingen å be til. Det eneste som hjalp, var å høre på Beatles-plater.