Leseprøvene som blir gjennomført i dagens skoler kan være skikkelige nedturer og en stor påkjenning for "spesialelever" som sliter fra før. Tidspresset kan føles enormt, og slike "spesielle" elever har ikke alltid konsentrasjonen og tilstedeværelsen som skal til akkurat den dagen. På den måten blir de enda større tapere enn de var fra før av.

Målet må vel være å la slike elever få ha sine egne måter å tilegne seg leselyst på, ikke å utsette dem for disse stressende leseprøvene.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Viser 2 svar.

med "spesialelever" går jeg ut ifra at du mener elever som har lærevansker eller adferdsvansker/psykiske vansker som gjør skolearbeidet vanskelig. Men de elevene har krav på å få sin egen opplæringsplan i de fagene/områdene som er vanskelige for dem. Det betyr at målene for opplæringen deres ikke er de samme som for de andre elevene - og ikke de samme som blir målt på klassens prøver. Disse elevene blir derfor ofte fritatt fra prøvene, eller de får ta dem under andre forhold, for eksempel alene med lærer eller uten tidsbegrensning.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ja, selvfølgelig skal prøvene tilpasses elever som ikke er så "normale" som de andre. Men jeg har opplevd at elever med spesielle problemer likevel har fått leseprøver under tidspress, og det var ikke mye morsomt for elevene det gjaldt. Dette er noen år siden. Jeg håper at prøvene blir bedre tilpasset i dagens skolesituasjon.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Kjell F TislevollKirsten LundHelena EBeate KristinWenche VargasMarianneNEster SAstrid Terese Bjorland SkjeggerudmarvikkisPiippokattaJarleEli HagelundChristofferEvaStig TKjersti SBjørg Marit TinholtIngunn SVidar RingstrømIreneleserIngeborg GJan Arne NygaardEmil ChristiansenCathrine PedersenBjørg L.Gunn DuaasRonnyAlice NordliReidun SvensliJan-Olav SelforsHenrik  Holtvedt AndersenSigrid NygaardTorill RevheimTor-Arne JensenAnniken RøilMads Leonard HolvikÅsmund ÅdnøyAnniken BjørnesHeleneLaila