Min private teori er dette:
Vi vet at blikket blir stående lengre ved en viss type ord.
Det er blant annet på grunnlag av den kunnskapen at avisredaksjoner velger overskriftene sine, så vidt jeg vet.
Porno er vel et slikt ord?
Så hvis man har laget en interresant bok om et tema som ellers er ganske grått og kjedelig (unnskyld, altså, til alle som liker alkymi og kjernekjemi og periodesystememr, men du forstår kanskje hva jeg mener?) så er det vel ganske smart å skrive porno på coveret? Så når du vimser rundt i bokhandelen blir blikket automatisk trukket til tittelen, den skiller seg ut i mengden. Større mulighet for at du plukker den opp og titter og blar.
Viser 4 svar.
Ja, du har nok rett, dessverre. For min del så er det mer irriterende enn pirrende (men så måtte jeg lete meg frem til boka og bestille den fra forlaget). De har ikke engang skrevet om polonium. :-)
De har nok ikke tenkt på dem som er interessert i kjemi og må sitte og Google etter porno.
Jeg ville følt det som deg, selv om jeg ser at det salgsmessig er en fiffig ide. Kjempetrekk for at de ikke en gang har skrevet om det emnet det faktisk reklamerer for i tittelen
Ganske så utspekulert må jeg si. Går ut fra at det er en ide fra forlaget, kanskje. Det er nå fastslått at polonium ikke er med i teksten, så blir forsiden ganske så overflatisk og det kan slå tilbake på forfatteren. Er forfatteren noe overflatisk? Jeg har ikke mottatt boken enda så jeg kan ikke si noe om innholdet. Bare et salgsmimikk. Hmmmm.
Det var også min tanke :)