Hei

Interessant :)
Jeg opplever henne ikke som en upålitelig forteller. At hun ikke vet nøyaktig hva som skjedde i veikanten, har vel ikke så mye å si for utviklingen av historien? Eller har det det?
Hun forteller ikke noe videre før hun blir skadet etter at broren skubber henne ned trappen.
Tidligere har hun overhørt brødrene snakke om hendelsen og fulgt etter dem da skulle grave ned balltreet. Det er først en stund etterpå når hun blir tatt med til helsesøster at historien detter ut av henne. Vi vet ikke ordrett hva hun sier til helsesøster? - Eller er det noe jeg har glemt?
Oates veksler mellom 3. personfortelling og Violet som jeg-forteller. Kan det være det som skaper din opplevelse?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Viser 3 svar.

Jeg mener vel ikke at hun er en upålitelig forteller, men hun er en forteller som forteller om hendelser hun ikke har full oversikt over. Og nettopp det å sette sammen bruddstykker av hendelser til en forståelig helhet kan få uante konsekvenser. Hun ser hvordan man setter sammen bruddstykkene til en helhet kan gi totalt ulike forståelser av offer og overgriper. Som når enkelte prøver å lage en historie om de stakkars hvite guttene.

Hun er en forteller som også er usikker på egen hukommelse, og på sin egen diskurs.

Jeg må innrømme at jeg ikke har registrert veksling mellom 3. personforteller og førstepersonforteller. Ser du noe mønster i det?
Jeg har merket meg at noen kapittel (blant annet det om fallet i trappen) er skrevet i du-form. Uten at jeg har sett systematisk på det, kan det virke som det brukes i særlig såre situasjoner, der fortelleren har behov for å se seg selv og hendelsene utenfra: som fallet (108-111) og overgrepene fra Metti (s319-330). Men dette grepet brukes såvidt jeg kan se ikke i kapittelet om Mr Sandman?

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Da forstår jeg bedre hva du mener :)
Vekslingen mellom 3.personforteller kan være for å skape bedre oversikt over fortellingen - for å fram de store linjene, så det ikke bare blir hva barnet Violet tror, tenker og sier, hvis hun skulle være den eneste fortelleren. Vi vet mer enn Violet. Gjennom den allvitende fortelleren får vi for eks. vite hva som skjedde med Hadrian, Liza osv.

Violet forteller som du skriver, om hendelser hun ikke har oversikt over. Ja, og det får helt klart uante konsekvenser da hun i sin naive tiltro til de voksne letter på byrden av å vite noe viktig.
Det er utrolig at familien ikke skjønner at hun ikke anga sine brødre med overlegg. Hun var bare 12 år og kunne ikke skjønne konsekvensene av hva hun fortalte. Hun var skadet og trodde at hun kunne stole på de voksne på skolen. Her får Oates tydelig fram hvor viktig lojalitet og ære er i dette samfunnet. Vi ser det også hos foreldrene. Jeg kan ikke forestille meg at de ikke vet at sønnene kan være skyldige. Likevel gjør de alt for å kjempe for sønnene, ikke datteren.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Som i Svart vann som jeg leste nylig, fant jeg mange gjentakelser. Likevel dreier det seg gjerne om at Violet nyanserer, reviderer eller supplerer sin egen historie.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Sist sett

Ann ChristinPiippokattaTove Obrestad WøienIreneleserG LMads Leonard HolvikCarine OlsrødBjørn SturødVibekeKirsten LundStig TTor Arne DahlVidar RingstrømLailaNicolai Alexander StyveJarmo LarsenKari-AnneMarit MogstadKjersti SAud- HelenTine SundalGladleserCecilieMaikenMarenHilde H HelsethMorten MüllerBjørg Marit TinholtSvein Erik Francke-EnersenHarald KHilde VrangsagenqweeksilberFarfalleBerit B LieBenedikteAnniken RøilMarianne NordeideIngvild STorill RevheimGunilla