.."nemlig mulig å ha et positivt forhold til muslimer og
samtidig være sterkt kritisk til islam. ..
Den reelle fobien knyttet til islam i dag er snarere den
redselen mange har for å kritisere
innholdet i den muslimske religionen / ideologien.
Den virkelige islamofobien: Frykten for å påkalle seg
islamistenes vrede. En vrede som kan være dødelig.
Mange Vestlige politikere ser ut til å være rammet av en
spesiell sideform av islamofobi:
De frykter for enhver sammenkobling av islam og terror.
Rykker jevnlig ut for å fortelle oss på ny at terror- og
voldshandlinger ikke har noe som helst med islam
å gjøre.
Som etter attentatet mot vittighetsbladet Charlie Hebdo,
da Børge Brende var raskt på pletten og slo fast
at denne terroren ikke hadde noe som helst med islam
å gjøre. Uten forbehold. Uten å begrunne standpunktet.
Med vennlig hilsen Norges utenriksminister.
Godt å vite at vi har en så skarpskodd og belest teolog
til å lede vårt utenriksdepartement.
Disse stadige utspillene, åpenbart styrt av politisk ønske-
tenkning mer enn åndelige realiteter,
får et komikkens skjær over seg.
Få har klart å avkle fenomenet mer elegant og bitende ironisk
enn Kjetil Rolness: Rett etter terroren i Paris skrev han
Dagblad-kronikken "Fred over islam", et briljant oppgjør med
vestlige lederes hang til å bortforklare den islamistiske
terrorens røtter i -- ja akkurat islam .
"Og det skjedde i de dager at det utgikk et bud fra all vestens
gudløse regjeringer om at Islam er fredens religion" :
Rolness peker på at dette budskapet gjentas
etter nesten hvert terrorangrep og hver massakre
som blir utført i islams navn.
For terroristene har rett og slett "misforstått sin egen
religion" - som vestens gudløse ledere skjønner så presis.
.."Den framstående teologen George W Bush proklamerte fra
en moské i Washington, en uke etter 9/11 :
Terroristene bryter med sine grunnsetninger. Islam er fred!"
Rolness bemerker tørt: "Fredens religion må fredes. Om så med
trusler og drap."
"I stedet for å tvinge islam til oppgjør med egen volds-
forherligelse, har vi sykeliggjort voldsideologiens kritikere
ved å sirkulere begrepet islamofobi, stemple nesten all kritikk
av islam som noe urimelig, irrasjonelt og sykelig."
( P E Kokkvold )
[ sålangt etter Vebjørn K Selbekks 'Fryktens Makt' ]
Se andre bøker om " terrorens røtter i -- ja akkurat islam " :
Warraq: ' The Islam in Islamic Terrorism '
R Ibrahim: ' Crucified Again - Islam’s New War on Christians '
Kjetil Rolness ble videre tidl. sitert her > , feb.2016
hvori gjengitt fra julemorgenbladet.no >
"Flere modige kvinner av muslimsk opprinnelse har vitnet om overvåkning,
kontroll, overgrep, tvang, trusler og trakassering.
Systematisk frihetsberøvelse i Allahs navn, midt i våre sekulære,
moderne samfunn.
Utøvd av selvoppnevnte moralpolitimenn som også forfekter hat
mot homofile, jøder og Vesten.
Unge lar seg hjernevaske til å ta avstand fra moderniteten og
rasjonaliteten.
Og parallellsamfunn vokser i takt med rekordhøy innvandring fra
muslimske land.
Derfor står en sped, men steil sørlandskvinne på torget,
med sin versjon av Krigsropet: Norge og Europa må våkne!
Dette er ikke bare en religion. Det er et komplett sosialt og
politisk system som ødelegger liv og tar liv."
( morgenbladet )
Viser 4 svar.
Bannlyst for misforstått vits:
Mens våre politikere sliter med sin form for islamofobi,
er det ingen steder denne frykten for å krenke islam gir
seg sterkere, mer dramatiske utslag enn i den muslimske
verden selv:
Der kan rene misforståelser føre til at man risikerer livet.
Når temaet kan være profeten eller koranen.
Ved det sterkt politibeskyttede karikatur-arrangementet i
Drammen februar 2015 hadde jeg gleden av å møte den bangla-
deshiske tegneren Arifur Rahman. Han er selv født muslim,
men måtte flykte fra hjemlandet. Nå bor han i Stavanger
med oppholdstillatelse i Norge og status som 'fribytegner'.
Arifur Rahman tegner nå for avisen Ny Tid.
For ham skulle det ikke mer til enn en vitsetegning om
en katt og navnet Muhammed, for å utløse marerittet:
drapstrusler, seks måneder i fengsel
og flukt fra landet.
På grunn av en tegning som ikke handlet om profeten, men om
en bangladeshisk navneskikk.
Rahman hadde i 2007 fått jobb som serietegner i avisen
Prothom Alo, en ledende dagsavis i hovedstaden Dhaka.
I september det året, etter to måneder i jobben, laget han
en tilsynelatende harmløs seriestripe med titelen 'Navn'.
Den skulle komme til å endre hele livet hans.
Stripen forestilte en samtale mellom en gammel mann og en
ung gutt. Mannen spør om guttungens navn, og han svarer
"Babu". Den gamle minner gutten om at han må bruke
"Muhammed" foran navnet sitt, slik navneskikken er i Bangla
desh. Så spør mannen hva katta til gutten heter.
Han svarer: "Muhammed katt".
Ikke rasende morsomt, kanskje, bare til å dra bittelitt på
smilebåndet. Det var i alle fall hensikten med stripen.
Men islamistene i Bangladesh moret seg ikke.
De mente tegningen var et åpenbart forsøk på å gjøre narr
av profeten. Og det til og med i den hellige måneden
ramadan. Dagen etter at tegningen var publisert,
demonstrerte sinte islamister i flere byer.
Regjeringen ble urolig og handlet raskt og resolutt.
De forbød alt videre salg av den avisutgaven med stripen
om "Muhammed katt".
Lokale myndigheter fikk ordre om å beslaglegge alle
eksemplarer de kom over.
Hos sjefene hans var det ingen støtte å få for den uheldige
avistegneren. Sjefredaktøren toet sine hender, ba muslimene
i Bangladesh om unnskyldning og la alt ansvaret over på
Arifur Rahman. Denne ble i sin tur hentet av politiet og
puttet bak lås og slå.
I fengselet visste medfangene hvem han var. De slo og
mishandlet ham hver dag, hevder Rahman. Tømte dobøtten
over ham. Truet ham på livet.
En helt surrealistisk situasjon. Den ene dagen var han en
helt vanlig ung serietegner med fremtidsutsikter.
Neste dag satt han i fengsel sammen med drapsmenn og
kriminelle, og fryktet for sitt liv.
Enten for at medfangene skulle ta ham av dage. Eller at
han skulle få dødsstraff for blasfemi.
Etter seks måneder -- og sterkt press fra organisasjoner
internasjonalt, slapp Rahman ut. Han flyktet fra landet
og fikk opphold i Norge under fribyordningen, et tilbud
til forfulgte kunstnere.
Arifur Rahmans skjebne er så absolutt egnet til å skape
islamofobi -- frykt for å støte islam og islamister.
Nettopp Bangladesh er et av de landene der denne formen
for islamofobi sprer seg kraftigst. Grunnen er en
forferdelig draps- og angrepsbølge som har pågått siden
2013 mot mennesker som bruker sin ytringsfrihet der.
Attentatene, som har vakt internasjonal oppmerksomhet,
har særlig rammet sekulære bloggere og ateister.
Bare i løpet av seks måneder i 2015 ble fire bangladesh-
iske bloggere drept.
I februar ble Avijit Roy angrepet av attentatmenn med
macheter mens han gikk sammen med sin kone i sentrum
av Dhaka. Roy ble hakket til døde. Kona fikk store
knivskader og overlevde.
Avijit Roys forbrytelse var at han stod bak et webforum
for fritenkere, og var en fremtredende forkjemper for
ytringsfrihet, ateisme og religionskritikk.
En islamistisk gruppe .. 'tok på seg ansvaret':
Angrepet ble utført for å hevne forbrytelsen mot islam,
hevdet de.
Måneden etterpå ble et lignende angrep gjennomført mot
bloggeren Washiqur Rahman. Den eneste forskjellen var
at morderne denne gangen foretrakk kjøttøks fremfor
machete.
Rahman var en mindre profilert blogger, men også han
hadde kritisert islam og kalt religionen en irrasjonell
tro.
.. [ flere tilfelle listes.. ]
Bloggerne lever i frykt. Rammet av islamofobi.
( Vebjørn Selbekk: 'Fryktens Makt' 2016 )
ny Mobil-app sender Blasfemi-alarm :
2 milliarder tro muslimer kan få tjenesten, den lanseres
først i velordnede Indonesia.
Der har de et viktig statlig moralvokter-institutt, Pakem
som lanserer den smarte appen,
det smarteste er en funksjon som gjør det lett å anmelde
blasfemi og annen uordentlighet -- presto online.
'Dette har de venta på så lenge..'
-- Presseomtale: --
"Human Rights Watch has long documented the role of government
officials and Islamist militant groups
in cases of intimidation, humiliation, violence, and arbitrary
detention of religious minorities."
( se hrw.org )
Andre alarmerte kilder:
BBC --- TGPundit --- Independent
Alarmsentralen skal kunne kontaktes her >
Informasjon om din nye Underkastelse-stat >
( vær nå høflige mot 'Aslam Taslam' !? )
støttet steining av homofile, og selvmordsbombing.
Hamdan (Islamsk Råd) og domprost Hauge i (regjerings-)delegasjon satte kurs
rett ned til Qatar for å treffe Yusuf al Qaradawi, en av de innflytelses-
rike lærde i den sunni-mulimske verden. Gjennom ukentlig tv-program på Al
Jazeera når han millioner av muslimer og har mange tilhengere i Europa.
Samtidig er Qaradawi en omstridt og beryktet skikkelse
som bl.a. har støttet steining av homofile, og selvmordsbombing.
[ no.wikipedia : "Han godtar ekteskap med jenter ned i 9-årsalderen, så lenge
dette skjer frivillig..
al-Qaradawi uttalte at Holocaust var en guddommelig straff for jødene
iverksatt av Adolf Hitler,
og at han selv ønsker å dø som martyr i et angrep mot jøder, selv om helsen
og alderen måtte ha henvist ham til rullestol. ]
Holdningene til den islamske lærde var selvfølgelig godt kjent av muslimene i
delegasjonen. Domprost Hauge hadde imidlertid ikke peiling på hvem han møtte
i Qatar: Han beskrev for norsk presse Qaradawi som en person som er åpen og
ønsker dialog og fred, "ikke ytterliggående, så langt jeg kan se".
Det er altså denne figuren nordmennene leser opp min erklæring for. De ønsker
at Qaradawi skal akseptere min beklagelse.
Selv var jeg uvitende om denne reisen. Da jeg fikk vite om den, tok jeg straks
avstand. Jeg har aldri bedt noen om å bruke notatet mitt internasjonalt. ..
Til norsk presse forteller domprosten at Qaradawi aksepterer min 'beklagelse'.
Men raskt kommer det nye signaler fra imamen i Qatar: i tv-sending sier han at
før han vil godta noen beklagelse, "må Norge innføre en lov som forbyr og
straffer alle som krenker profeter eller religioner".
Under delegasjonsreisen melder en rekke media i Midtøsten at norske 'myndigheter'
har innført en slik ny lov mot blasfemi. Domprost Hauge siteres på at Norge nå
har endret straffeloven og forbyr 'blasfemi': Slike angrep på religion vil nå
bli straffet med bøter eller fengsel. Det har domprost Hauge øyensynlig
forklart til media i regionen.
Den UD-finansierte delegasjonsreisen endte i en farse og absurd krangel om
hva som var blitt sagt og ikke sagt.
For meg er det revnende likegyldig hva en ekstremist som Quaradawi mener ..
Jeg har aldri ønsket å henvende meg til ham eller ha noe med ham å gjøre.
Likevel tar denne delegasjonen med seg min erklæring og fremfører den
for ham på mine vegne.
Uten i det hele tatt å informere meg om planene sine.
( fra V.K. Selbekk: 'Fryktens Makt': 'Da Jonas sviktet' og 'Da jeg sviktet' )
-- ( Islamsk Råd ) --
Diskriminere bitte smitte små livsformer?
STRENGT NØYTRAL til LIVSFORMENE TYFUS og KOLERA ?
kan det være en interglobal plikt vi alle har ...
eller det kan ta fredsforskningen enda et par uker å
konstruere det forbløffende bevismaterialet.
Å oppdage at vi naturlovisk har en diplomatisk plikt til
full likestilt anerkjennelse av livsformer av annen ideologi -
slik de f.eks kan påvises i slam.
Strypokokker og Mikrobasillære livsformer kan ha sin
evolusjonært fullt forsvarbare og rettspliktutløsende
prinsipptenkning (eller tilsvarende)
med krav på bordplassering, tale- og krigsrett
i klodens frydkreative darwinske biokaos
som det har utfoldet seg siden den Første HelligAmøbe
og dertil er påvist attakk-spirituelt samstemt solidariske
i sitt enkle soldathat mot den erklært ondartede
skadedyrbestand 'sapiens', klodeklimaets farligste
utfordring -
som den rettenkende (eller tilsvarende) mikroboojum
må eliminere med all mikrohellig krigsiver
så det har vi ittno med,
spesielt idet encellede prototeologiske forskere heri er
lykkes i å dekode en komplett soldatfrom troskap som
vil utgjøre et lovbeskyttet 'dødssyn' ingen må krenke :
og det pyramidegamle Mikrobasillære lovdokument
Orkanen er funnet innkodet i disse opprensknings-
mikrosoldaters nukleopatologisk- hemokultiske
mitokondriat (eller tilsvarende).
Med disse innsikter i mikrobasillær Rettstenkning
vil det være lettere å tolke innlegg
som forrige rettsvitnes forklaring, - leses her
samt belyse en liten historiefaglig artikkel, - her