..men det moderne menneske har fått såvel sin frihet som sin
tenkeevne nedsatt.

..selve den åndelige betydning av arbeidet reduseres for den enkelte
arbeider.
Det er bare en del av ham som blir tatt i bruk (..)
I stedet for den normale selvbevissthet . . kommer en passiv selvtilfredshet
over den perfekte delkunnskap, . .

..I alle yrker, og mest innen vitenskapen, blir det stadig tydeligere
hvor farlig spesialismen er
for den enkelte og for åndslivet i helhet.

Det merkes at ungdommen blir undervist av lærere som ikke lenger er
universelle nok til å gi elevene forståelse av sammenhengen .. og å gi deres
horisont den naturlige vidde.
_

..og som om den helt uunngåelige spesialisering og arbeidsorganisasjon
ikke var skadelig nok for det moderne menneskes psyke,
blir den knesatt og utbygget også der hvor den ikke er nødvendig.

I den offentlige administrasjon, i skoleundervisningen .. blir spillerommet
for den naturlige aktivitet innskrenket
så meget som mulig gjennom reglementer og forordninger.

Hvor ufri er ikke folkeskolelæreren ... og hvor upersonlig og lite levende
er hans undervisning blitt nettopp av den grunn.

_
_

( Alb.Schweitzer: 'Du skal bygge opp', overs. Carl Fredrik Engelstad,
Oslo 1954 e. Schweizers 'Kulturphilosophie' 1923 i 2 bind )

Bokmerke hos nb.no >

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

IngridKristin_Readninggirl30EinonieAgnete M. HafskjoldPiippokattaTine VictoriaAnne Berit GrønbechLinnAEEllen E. MartolTherese HolmAnne LønøyHilde H HelsethGodemineMarteSigrid NygaardKristine LouiseAlice NordliAnette Christin MjøsLailaCathrine PedersenKirsten LundDemeterGrete AastorpGeoffreyMarit AamdalCecilie69Vigdis VoldEli HagelundRandiALene AndresenSynnøve H HoelTor-Arne JensenSverreMarenJarmo LarsenRisRosOgKlagingRoger MartinsenBeathe SolbergTove Obrestad Wøien