Det forekommer ikke så sjelden at unge lesere kommenterer på denne måten. Disse leserne er gjerne nylig oppført i medlemslista, og antall bøker er 1 eller 0. Jeg har laga meg en teori om dette fenomenet: Kommenatorene har ikke lest de aktuelle bøkene frivillig. Bøkene har vært obligatorisk pensum/felleslesing på skolen. Læreren har oppmuntret elevene til å melde seg inn i Bokelskere og skrive noe om boka.
Blant voksne, beleste medlemmer her inne finnes det mange som har sånn avsmak for bøker de er blitt påprakket i løpet av skoletida at de bedyrer at boka aldri skal leses igjen. Det gjelder for eksempel Sult og Markens grøde av Hamsun, Isslottet av Vesaas og andre klassikere. Obligatorisk lesing av litteratur man ikke er moden for, fremmer ikke lesegleden i særlig grad.
Viser 6 svar.
Etter å ha lest innleggene her, må jeg si jeg føler meg heldig. Det var kun enkelte noveller som skulle leses og analyseres på (særlig) ungdomsskolen, ellers var det loddtrekning i klassen både på barne- og ungdomsskolen om hvem som skulle ha med neste bok som klassen da delte på å lese. Jeg hadde med meg Hardy-guttene Jager Biltyvene og Otter Tre To Kaller av Leif Hamre + ei til jeg ikke kan huske. Trur nok ikke tung klassisk litteratur, norsk eller utenlandsk, hadde slått an, nei...
Jeg opplevde flere ganger - både på barneskolen, ungdomsskolen og videregående at klassene jeg gikk i ble påprakket bøker til felleslesning. Hamsun, Vesaas og en rekke andre klassiske forfattere var gjengangere. Det nyttet ikke å protestere - lese dem måtte vi - og vi ble hørt etterpå, som en sjekk på om vi hadde fått med oss innholdet. En slik politikk truet/ drepte lesegleden for mange av oss.
Så enig, og man kan lure på hvorfor akkurat disse bøken så ofte blir valgt til obligatorisk lesing. I gymnaset fant jeg Det store spelet og Markens grøde harde å komme gjennom. Siden har jeg lest både Vesaas og Hamsun med glede, men det tok sin tid etter møtet med de første snublesteinene.
Det bare er et fag i Skoleverket som heter 'Obligatorisk lesnad' ?
Faget heter nok fremdeles norsk. Eller norskfaget, som noen insisterer på å kalle det.
Tror neppe mange av dagens norsklærere på ungdomsskolen tvinger elevene gamle klassikere. I hvert fall gjør ikke jeg det.
Elevene mine leser Harry Potter, Rick Riordan, John Greene, Simon Stranger m.fl.
De velger selv hva de vil lese.