Eg har lese..dvs skumlese boka i seine nattetimar. Fekk ikkje same utbyttet av denne som av den første - av ein eller annan grunn. Det som kanskje gjorde størst inntrykk på meg er språk og skildringar av natur og stemningar.

Her eksisterte ingen tid. Solen stod stille som i Askalons dal og var dessuten usynlig. S 394

Ser at eg har god tid, så eg skal ta nokre dagar Ekmanpause før eg les den siste i trilogien!

(Ps- ser at Askalons dal er eit uttrykk frå Bibelen...også det med den stille sola? For meg var dette ukjent. Tenkte det hadde noko med det samiske å gjere, men der tok eg visst feil! )

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Viser 2 svar.

Kan nok være et bilde på tidløshet, eller tidsrelativitet:

Naturstemning, og gjerne invitt til stille ettertanke?

Da pekes det til en oppr. bibelberetning i Josva kap.10,

der Josva som hærfører kommanderer solen og månen til å stå stille.

Vanligvis forstått slik at Israeli Defence Force, som hadde fått
et avgjørende overtak på alle fiendene,
fant behov for en ekstra tildeling av dagslys for å kunne fullføre
utslettelsen av dem - - denne hærføreren var også prest.

"So the sun stood still in the midst of heaven, and hasted not to go down
about a whole day."

Et samtidig pressebilde er gjengitt her >
_

En mulig vitenskeplig / astrognomisk fenomenforklaring
ble foreslått fra moderne Israel ,
der er det blitt en helt regulær total formørkelse
(men hjalp nå det på krigen, de hadde vel ikke infrarøde mørkesyn-sikter
i de dager?) .. og skriftordet understreker nå at
"Aldrig har någon dag, varken förr eller senare, varit lik denna,
genom att Herren då lydde en mans ord - ty Herren stred för Israel."

Kap.9 har ellers en småmunter beretning om hvordan gibeonittene
kom i allianse med naboen israel, ekte diplomatisk lureri.
Herfra fikk vi kjenningsordet "vedhuggere og vannbærere"

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Hadde aldri hørt om Askalon før, jeg heller. Google er min venn - det staves visst "Asjkelon" i moderne bibler: https://www.bible.com/no/search/bible?q=asjkelon

Ekman kanskje sikter til profeten Sefanjas omtale av Askalon/Asjekelon/Ashkelon?: Sefanja kap 2:4 (da skyldes stillheten at befolkningen er utslettet) eller Sefanja kap 2:7 (da skyldes stillheten at Sefanja har blitt et sted der det er godt å hvile ut)? (Men den første lenken i denne posten går til en mengde søkeresultater - det var forholdsvis mye snakk om den byen i Gamle Testamentet, viser det seg.)

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Sist sett

Janne Kristin HøylandAnne-Stine Ruud HusevågPiippokattaMargrethe  HaugenVannflaskeTonesen81Heidi HoltanTurid KjendlieLena Risvik PaulsenMarit HåverstadBjørg  FrøysaaFrode Tangenmgeingar hCarine OlsrødGrete AastorpAnneOda Marie HIngvild RosslundHarald KRufsetufsaOdd HebækHilde Merete GjessingReidun SvensliDolly DuckTone SundlandPrunellaEllen E. MartolTheaKaramasov11Aud Merete RambølGroGodemineChristofer GabrielsenBente NogvaBeathe SolbergTor Arne DahlalpakkaJan-Olav SelforsJoann