Om ikkje religionskritikk som sådan, så ligg det i alle fall eit tydeleg klagemål mot Gud på side 295:
En Gud uten forsyn, uten barmhjertighet. Som lot liv ta slutt i kulde og ondskap.
Viser 2 svar.
"Gud finnes ikke, dessuten er han urettferdig!"
--for siterte anklage kan bare være gyldig
på den kraftig overbelastede forutsetning
at det ikke finnes noen etter-eksistens,
eller at Gud ev. må ha utelukket å holde noe erstatnings-
oppgjør i de rammedes ettereksistens.
Snikende sirkelresonnement, forårsaket av snikende
"allvitende" ateisme.
"Og jeg godtgjør eder de år da vrimleren åt op alt, ...
min store hær, som jeg sendte mot eder.
Og I skal ete og bli mette og prise Herrens, eders Guds navn,
han som har stelt så underfullt med eder,
og mitt folk skal aldri i evighet bli til skamme."
(Joel 2)
"And I will restore to you the years that the locust hath eaten,
the cankerworm, and the caterpiller, and the palmerworm,
my great army which I sent among you."
_
Hvor skulle vi kunne ha fått begrepet rettferdighet fra,
hvis alle kjente guder er onde eller likegyldige til det?
for da er det bare et pust i sterk motvind å rope
"det ER urettferdig!!"
Men er det ett begrep som i første hånd forener alle
sunne tenkere, må det være sunne tanker om rettferdighet.
Hvor kom den sunnheten fra? Om tilværelsen er ond?
Sartre hadde visst ikke mye å svare på det..
Jeg fant et sitat som kanskje kan kaste et nytt lys over tittelen.
«Ekman snakker om hvordan barmhjertigheten bor i alle - uavhengig av livssyn.
- Det er den som gjør mennesker til noe mer enn dyr: At vi kan se ut over våre egne behov og hjelpe andre. Nå ser kanskje ikke verden ut til å være preget av barmhjertighet, men vi vet at det er mange som forsøker, mange som ser at Gud er i din neste. Religion er ingen ensom ting. Det er å vende seg mot menneskene og erkjenne at de har mer bruk for deg enn det Gud har.»
Klassekampen 22.11.07
Har tittelen en annen og dypere mening, som å se Gud i sin neste?