Trærnes hemmelige liv stiller i en helt annen klasse enn Gleden ved skjeden eller Fatte matte, etter min mening! Jeg ser at både Sjarmen med tarmen og Hjernen er stjernen er titler som vekke oppmerksomhet og derfor sannsynligvis fungerer etter hensikten. Det jeg ikke har sansen for, er når forlagene løper i flokk og "alle" disse sakprosabøkene plutselig skal ha en tittel i samme sjanger.
Vi har jo sett det samme med bokomslag også. Mann, eller kvinne, bakfra med paraply selger, og vips har vi en haug av bøker med tilnærmet like omslag.
Se for eksempel kvinne sett bakfra.
Viser 3 svar.
Men hva har omslagene på bøkene å gjøre med den diskusjonen vi har her? Snakker vi ikke om faktabøker med titler som rimer?
Ikke annet enn som et eksempel (et annet) på at forlagene har en tendens til å løpe i flokk, og da mister man den ønskete effekten.
Ellers synes jeg Janne i sitt innlegg har så gode og velbegrunnete synspunkter at jeg nøyer meg med å slutte meg til dem.
Jeg synes også at Jannes innlegg er godt. For øvrig synes jeg ikke dette med fiffige titler - rim eller ikke rim - har tatt av. Vi har sett noen få eksempler på akkurat dette i det siste, og disse titlene får i alle fall meg til å smile. Og til å få lyst til å lese bøkene! Så langt har jeg faktisk ikke blitt skuffet en eneste gang, og jeg er svært kritisk til hva jeg velger å bruke tiden min på.
At det kan gå inflasjon i bruk av samme motiver på bokomslagene - til det kjedsommelige - tenker jeg er en helt annen diskusjon.
For øvrig tror jeg at det gis ut så mye bøker at det skal en del til for å skille seg ut i mengden. En masse dyktige folk legger sine kloke hoder i bløt for å finne en inngang som kan fungere i markedsføringen. Alt for å lykkes med sin ene spesielle bok! Så lenge vi lesere ikke blir lurt, tenker jeg at det absolutt må være "innafor".