Gabiella, du skriver:
«Jeg vet heller ikke hvilket ståsted forfatteren selv har med hensyn til religiøst syn, men jeg fikk tidlig inntrykk av at boken er preget av moral. Det vil si at hun vil noe mer enn å fortelle en bestemt historie.”
Det kunne ha vært interessant om du utdypet dette litt mer. Hvilken moral er det du mener boken er preget av? Hva vil forfatteren mer enn å fortelle en bestemt historie?
I Norsk biografisk leksikon står følgende:
«Boken Renhetens pris er et feministisk angrep på kirkens renhetsfanatisme og seksualangst.»
Er det i disse baner du tenker? Det kunne i så fall vært et interessant utgangspunkt for debatt! Er Renhetens pris en feministisk bok? Hva innebærer i så fall det?
Eller tenker du på noe annet?
Viser 1 svar.
Nå har ikke jeg kommet så langt i boken, men bare det å ta opp et tema om besettelse på den ene siden, og de kirkelige fedre, på den andre siden, antyder for meg at her er det en moral som driver fortellingen frem. Mitt umiddelbare inntrykk er at det er et angrep på de overordnede i den katolske klostervirksomhet. Men jeg vet som sagt ikke om forfatteren også er ute etter å ta kirken som sådan, altså alle kirker, og eventuelt alle religioner. Derfor lurte jeg litt på om noen hadde kjennskap til hennes forfatterskap. Dette med at en roman skal stå på egne ben, løsrevet fra enhver opplysning om forfatteren, er noe jeg stiller med kritisk til. For å ta et litt banalt eksempel, så jeg nettopp en serie på T.V. som het Ku`damm56. Jeg har aldri ledd så mye av en film, og tenkte at det er en komedie. Så møter jeg en venninne, noe eldre enn meg, som oppfatter filmen som en tragedie. Hun lo ingenting, og sa at det var jo sånn det var før i tiden. Da tenker jeg at produsenten har hatt sin oppfatning. Og den skulle jeg gjerne likt å vite noe om. Slik interesserer forfattere meg. Hvorfor velger de akkurat dette temaet?