Jeg er enig med deg, dette er en bok man ikke så fort blir ferdig med. Mens jeg leter etter meldingen fra Spania (som jeg ikke klarer å finne igjen), begynner jeg på nytt å «lese» tegningene – de kan leses som en fortelling i seg selv. «Karikaturtegninger av landskap» synes jeg er en knakende god og treffende betegnelse!
Nå er jeg godt i gang med Salamanderkrigen - og det skulle ikke forundre meg om det er Capek selv som har tegnet omslaget på min utgave (Pax 1966). Sært nok er ikke omslagsdesigner navngitt. Den samme streken og noe av den samme underfundige, lokkende humoren.
Salamanderkrigen kom i 1936, samme år Capek reiser til Norden og borgerkrigen bryter ut i Spania. Litt av noen sammentreff.
PS: Ikke begynn å lete, men husker du litt mer bestemt hvor de befinner seg når meldingen fra Spania når dem? Hilsen Den nysgjerrige.
PS.PS. Tusen takk for gode ord.
Viser 1 svar.
Lillevi, jeg husker ikke annet enn at jeg leste en beskrivelse av øyeblikket de fikk meldingen. Dette mener jeg var godt beskrevet i en eller annen papirutgave i en av de mange aviser og magasiner jeg tok for meg i påsken. Det jeg skriver "midt i reisen (og i boka) erindrer jeg var å finne i den artikkelen. Hvor presist dette blir kan vi jo bare gjette.
Min utgave av Salamanderkrigen er Bokklubbens fra 1971 som igjen bygger på Gyldendals utgave fra 1937. Min utgave er oversatt av Dagny Gjerdrum og illustrasjoner og omslag er det Jan Kristofori som står for. (Han har en teknikk som sikkert er god nok , men milevis fra Capeks -som du sier- naivistiske strek. ).
Mens vi snakker om Karel Capek: Jeg kom nå på at jeg i 1958 så hans skuespill INSEKTLIV oppført på Rogaland Teater. En spesiell opplevelse (som var gått i glemmeboken hva forfatterens navn angår.) dersom du -eller andre- ser dette teaterstykket oppført på en scene i nærheten, bør dere oppleve den.
Det er du som skal ha takk!