Det stemmer ikke helt det du sier. Over 50% av RLE-faget er knyttet til kristendom.

Det er viktig å lære om andre religioner for å få innsikt og forståelse. Tre stor religioner stammer fra samme område og har i følge hellige skrifter samme stamfar. Det er mange likheter og vesentlige forskjeller.

De to andre store religionene, hinduismen og buddhismen har over en milliard tilhenger på verdensbasis.Tenker det er greit å lære litt om hva de tror på også. Et flerkulturelt samfunn krever utvidet kunnskap/ kompetanse

Problemet for troende i Norge er ikke RLE-faget, men sekulariseringen. Et lite paradoks at det kommer kristne fra Afrika til Europa for å misjonere...

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Viser 4 svar.

Med utgangspunkt i min religionsbok for VG3 er fordelingen slik: - Religionskunnskap: 28s - Buddhisme: 38s - Kristendom: 92s - Islam: 43s - Filosofi: 42s - Etikk: 55s - Humanisme: 28s - Norge: 24s

Det er ikke vanskelig å lese ut i fra det hva det er meningen man skal lære mest om. Hinduismen er ikke med, og det er heller ikke et eget kapittel for jødedommen, selv om den nevnes i kap. om kristendom.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Det var en veldig merkelig fordeling. Jeg kan forstå at kristendommen innvilges større plass i og med at det på mange måter ligger nærmere den norske kulturen en mange av de andre religionene, men likvel er det skuffende at jødedommen og hinduismen har et eget kapittel. Jeg synes det er spesielt rart at de blir skøvet til side til fordel for hummanismen. Ikke et vondt ord om humanetikere, men nå er det faktisk slik at ettersom nordmenn reiser mer og mer utelands blir kunnskap om religion og kultur,og ikke minst skillet mellom dem, nøkkelen til å kunne forstå og ferdes både trygt og respektfullt. Ofte, ihvertfall etter min erfaring, er mye religionsundervisning i skolen veldig genrell og egentlig totalt uten innhold. Elevene kan ramse opp guder og sakramenter, men aner egntlig ingenting om hva det vil si å være religiøs. Denne typen undervisning øker bare, etter min mening, splittelsen mellom folkeslagene fordi den støtter opp under "dere og vi" mentaliteten. Vi fortsetter å dele verden inn i muslimer, kristne, buddister, jøder osv. og kommer ikke noe nærmere forståelse og aksept. Ofte er også kriteriene for de forskjellige kategoriene ulike og urikte, og ofte bygget på fordommer, slik at muslim blir lik terrorist, kristen blir lik overklasse og osv. Religion er et spennende fag, men det spennende er ikke nødvendigvis "quiz-kunnskapen", men heller vitenen om hvordan andre tenker og hvordan andre møter livet. Jeg synes at den beste måten å få innblikk i annen kultur og religion er å lese. Ikke faktabøker, men romaner. Romaner skrevet av dem som selv er en del av denne kulturen. Det er først da jeg får sjansen til å skjønne og virkelig kan akseptere.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Mulig det er annerledes på videregående, men i grunnskolen er kristendommen mest vektlagt, naturlig nok, og fordelt over 10 år. Det er vel ikke antall sider som teller, men målene i kunnskapsløftet.. Lokale læreplaner avgjør hvordan en skal nå målene ikke lærebøkene, selv om de i praksis er veiledende og gjør det lettere å undervise.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hmm poenget var vel at man har helt klart mest om kristendommen? Kanskje ikke 50%, men hvis du sammenligner med de andre religionene, har kristendommen fått tildelt dobbelt så mange sider.

Og selv om sider ikke nødvendigvis er avgjørende, er det jo naturlig at de klarer å presse inn mer info om kristendommen enn de andre, når det er dobbelt så mange sider.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

RisRosOgKlagingKirsten LundKristine LouiseKorianderReadninggirl30Lars Johann MiljesomniferumDemeterEivind  VaksvikmgeBjørg RistvedtJulie StensethSolBjørg L.Hilde H HelsethAvaAgnesrubbelPiippokattaToveMarianne AugustaHeidi BBMarit HåverstadAud Merete RambølG LNorahRagnar TømmerstøSiri S.Astrid Terese Bjorland SkjeggerudMonica CarlsenTorill RevheimVidar RingstrømMonaBLEli HagelundAnne Berit GrønbechDaffy EnglundHilde MjelvaJane Foss HaugenSigrid Blytt TøsdalTanteMamie