Jeg tenkte så snevert at jeg kun fokuserte på litterære analyser. Du har selvfølgelig helt rett i at romaner kan analyseres ut ifra et samfunnsvitenskapelig syn også! Og det er kanskje litt mer spennende og interessant? (I fare for å tråkke på noen tær.) Jeg vil tro at jeg hadde i hvertfall blitt mer 'trigget' av analysering/tolkning på skolen om jeg kunne ha fått gjort det på et samfunnsvitenskapelig plan.
Viser 1 svar.
Ja, jeg tror skolen absolutt burde ta analysen ut i verden og ikke lukke den inne bare i teksten, slik jeg følte mange av norsklærerne (ikke alle!) gjorde da jeg gikk på skolen. Å kunne noe om besjeling, symbolbruk og metaforer er potensielt viktige verktøy for en forståelse som er relevant også utenfor teksten og klasserommet. Gjennom tekstanalyse kan vi trene oss opp til å få skarpere øyne å se verden med, men da må læreren være god til å vise at det finnes en slik forbindelse. Tror jeg :-)