Det synes jeg er reinspikka tøv og at hun hadde glemt definisjonen på roman. Roman er jo all skjønnlitteratur som ikke er så kort at det kalles for novelle. Knut Hamsuns "Sult" er en roman som må analyseres og fordøyes, mens Jo Nesbøs "Snømannen" ikke er en roman som man plukker fra hverandre og dypdykker på samme måte i.
Viser 5 svar.
Hvorfor er det forskjell på "Sult" og "Snømannen"?
Jeg vil tro fordi "Sult" og andre klassikere av litt tyngre kaliber gjerne bruker metaforer eller andre virkemidler for at man skal lese bak ordene, at meningen ikke nødvendigvis er akkurat det som står skrevet.
Jeg tenker tolke/analysere videre enn symbolbruk, selvom det enkle språket i seg selv kan være verdt en analyse. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel om nordisk krims hang til voldtekt og vold mot unge kvinner funnet nakne på åstedet. Denne analysen synes jeg var spennende. I et samfunnsperspektiv (kanskje ikke litterært?) er populærlitteratur vel så interessant. Den leses jo av mange og må jo si oss noe om oss sjøl tenker jeg. Coelho, Fiftu Shades, Drageløperen og Nesbø må da ha noe å bidra med i en tolkning/ analyse av vår tid? Forstår hva du mener også. Når vi holdt på med symbolbruk på skolen lå nok Fuglane nærere:)
Jeg tenkte så snevert at jeg kun fokuserte på litterære analyser. Du har selvfølgelig helt rett i at romaner kan analyseres ut ifra et samfunnsvitenskapelig syn også! Og det er kanskje litt mer spennende og interessant? (I fare for å tråkke på noen tær.) Jeg vil tro at jeg hadde i hvertfall blitt mer 'trigget' av analysering/tolkning på skolen om jeg kunne ha fått gjort det på et samfunnsvitenskapelig plan.
Ja, jeg tror skolen absolutt burde ta analysen ut i verden og ikke lukke den inne bare i teksten, slik jeg følte mange av norsklærerne (ikke alle!) gjorde da jeg gikk på skolen. Å kunne noe om besjeling, symbolbruk og metaforer er potensielt viktige verktøy for en forståelse som er relevant også utenfor teksten og klasserommet. Gjennom tekstanalyse kan vi trene oss opp til å få skarpere øyne å se verden med, men da må læreren være god til å vise at det finnes en slik forbindelse. Tror jeg :-)