Hei!
Først og fremst er jeg interessert i å diskutere spådommer angående denne mannen. Når det gjelder selve 2002 utgaven, står det på side 8 at det til sammen finnes 942 vers. Det en videre kan fastslå er at i brevet til sin sønn, skriver faren at spådommene er skrevet i fire linjede vers, og at de er gjort uklare med vilje (blandet sammen) og at de inneholder kontinuerlige (fortløpende) forutsigelser fra nå (1557, nederst s.20-21) da oppfyllelsen av profetiene begynner - og ender i 3797.
Versene ser dermed ut til å ha forbindelse med hverandre (kontinuerlige / eller fortløpende profetier om én og samme hovedfortelling) Slik vi kan lese fra spredte profetier som er utgitt i 2002 utgaven, er det plukket ut vilkårlige vers som er forsøkt tolket til et eller annet som skulle ligne en oppfyllelse.
Gyllen tisalder
Hvis en så ser på hva som står angående den gyldne tidsalder (siste avsn. side 31-32) som egentlig er Vannmannens tidsalder (i Zodiaken, som tegner en baklengs sirkel av stjernetegnene) fra sin overgang fra Fiskens) http://sv.wikipedia.org/wiki/Zodiaken / http://snl.no/Dyrekretsen - Vannmannens tidsalder ventes å starte om ca 600 år, og etter perioden hvor jorden blir liggende brakk.
Dersom vi tar opplysningene som er gitt på s.32, om at fra det øyeblikk han skriver, vil det gå 177 år, 3 måneder og 11 dager at det vil utbryte både kriger og pest som vil redusere menneskeheten så mye at det ikke finnes mennesker til å dyrke jorda. Og at den skal ligge brakk like lenge som den har vært dyrket.
Dette stemmer jo overhode ikke da år 1557 + 177 år gir årstallet 1734? Men så begynte heller ikke den gyldne tidsalder (vannmannen) etter dette årstallet heller. Og tolke og forstå profetiene om denne mannen handler om å skaffe seg all informasjon om hva han har skrevet (942 vers + brevene som er instruksjoner om hvordan man bør tolker ham)
Forskjellige utgivelser og tolkninger
Av de forskjellige bøker som er gitt ut, kan man sammenligne ordlyden i de like versene, og ingen er helt like, derfor får utgiverne det gjerne til at det er spådd om forskjellige ting ut av det samme vers. Jeg kan illustrere dette gjennom denne 2002 utgaven, som det kanskje ved en feil har blitt gjengitt samme vers med 2 forskjellige tokninger, nemlig cent.2.6, forholdsvis på side 92, og side 100. (s.92 bombing av Hiroshima og Nagasaki) (s.100 Krisen i Berlin)
Verset (2.6) lyder slik:
I nærheten av havnen og i to byer, to svøper som verden aldri før har sett maken til. Sult og farsott, mennesker truffet av sverdet, vil rope om hjelp fra den store udødelige Gud.
Allikevel, selv om vi befinner oss i samme bok, finner vi igjen verset på s.100, men med en litt annen ordlyd:
2.6:
Nær portene og innenfor to byer, skal det komme to svøper hvis like jeg aldri har sett. Hungersnød, mennesker stukket av sverd, skal bønnfalle Gud den udødelige om hjelp.
Det samme kan vi lese om i skriften, Jes.26.16: Herre, de søkte deg i nøden og hvisket fram bønner da du straffet dem.
Men vi ser også ut av de 177 årene, at det handler om fremtid, og ikke om fortid, og informasjonen vi får gjennom brevene, finner vi også igjen i versene. Det er ikke feil i spådommene, men oversetterne og tolkerne har gjerne lett for å sette fantasien i sving. Fortsettesen av 2.6 kan gjerne ligge i 2.53: Havnebyens store pest vil først opphøre, når det rettferdige blods død er blitt hevnet av en fange som er dømt uten forbrytelse av en stor kvinne, som kun er blitt forhånet på skrømt…3.89: På den tid vil Kypros bli narret for sin hjelp fra Egerhavet, den gamle er myrdet, men av mandig og (fri?) Deres konge bortført og dronningen (kvinnen) forhånet.
Jeg gjør oppmerksom på at dersom forutsigelsene er relatert til Bibelen, finner vi det samme der om vi sammenligner. I Åp.17.18 er kvinnen en by, og hos prof. Daniel 11.33-34 får vi et innblikk i hvordan noen folk skal ligge under for andre gjennom sverd, bål og fangenskap, og mens de ligger under, skal de få en liten hjelp for mange skal slå seg i lag med dem som på skrømt - som vi finner i N. v2.53.
Noen synspunkter på fremleggelsen av forutsigelsene? Er det riktig å skylde på forfatteren at han har spådd feil, da det er forlagene som er ansvarlige for hvordan versene blir tolket og fremlagt? Er det kanskje lettere å se ting som har skjedd, enn å se det som ikke har skjedd? I så fall burde tekst og forklaringer stemt bedre overens etter mitt syn.
Etter nøye vurderinger av tekst og nedskrevne årstall samt formuleringer om profetitid (begynnelse og slutt for profetiene) har jeg kommet til den konklusjon om at Nostradamus ikke sikter til den gregorianske kalender når han oppgir sine årstall, men heller fra den såkalte månekalenderen som han er inne på i et av sine brev. Forståelse om sammenhengene vil da komme på et senere tidspunkt, 580 år senere...
http://bokelskere.no/bok/nostradamus-spaadommer-2002-aars-utgaven/164136/