Vi befinner oss på en gård i California på 70-tallet, hvor en far, datteren Anna og adoptivdatteren Claire bor. Begge jentene mistet sine mødre i barsel. Gårdsgutten Coop mistet foreldrene sine under dramatiske omstendigheter, og faren har også tatt ham under sine beskyttende vinger.
Da jentene er i 16-årsalderen innleder Anna og Coop et lidenskapelig forhold. Den dagen faren kommer over de elskende, omkalfatres alles liv. Faren støter datteren fra seg, og Coop flykter. Kun Claire blir igjen, men denne fatale hendelsen nevnes aldri med et ord mellom far og datter. Anna har i mellomtiden reist til Frankrike.
Mange år senere, møter Claire plutselig på Coop. Hans forhold til den heroinavhengige Bridget har kostet ham dyrt.
Plutselig begynner en helt ny historie i boka - denne gangen om den fattige analfabeten Roman og hans store kjærlighet Marie-Neige.
Jeg ventet lenge på å finne ut av hva disse to historiene hadde med hverandre å gjøre, og rent bortsett fra noen helt løse og vage tråder på slutten, fant jeg ikke ut av det. Jeg synes forfatteren burde ha skrevet to romaner i stedet for - noe kunstig - å forsøke å flette disse to historiene sammen.
Boka er imidlertid svært godt skrevet, men historiene tok på ingen måte virkelig tak i meg.
Viser 2 svar.
Denne boka fanger meg. Jeg nyter det vakre språket og detaljene som utfordrer meg som leser, liker historiene som fletter seg sammen og gir en dypere forståelse av personene. Har bare kommet halvveis. Må bremse hurtiglesinga jeg vanligvis bruker, Denne må nytes langsomt slik at en ikke går glipp av nyansene i historiene.
Mitt inntrykk var at historiene var en del av Anna. Analfabeten Roman er jo ikke noe hovedfokus, det er jo forfatteren og hans forhold til Marie-Neige som var det store. Noe som blei knyttet til Anna i hennes forskning, samt at hennes elskers bakgrunn kom inn her. Også kan man jo spekulere litt i et par andre tråder der...
Jeg syns grepet med de forskjellige historiene var bra jeg. Nå bør det vel nevnes at jeg ikke har lest Michael Ondaatjes mest kjente bok (Den engelske pasienten), men jeg føler at historiefletting er en stor del av hans forfatterskap.