Har ikke sett filmversjonen av denne boka, mest fordi jeg som deg ikke kan fordra Keira Knightley. Men på en eller annen måte kan jeg se for meg at hun passer rollen. Likte ikke karakteren hun spiller heller. Synes boka var skikkelig fin da, som kan leses igjen og igjen.
Men å kalle Happy-Go-Lucky en drittfilm er jeg helt uenig i. Vel er hovedpersonen drøyt irriterende til tider, men filmen var flott for det.
Viser 8 svar.
Happy-Go-Lucky er flott indeed. Du må se dens mørke motpart Naked av samme regissør hvis du ikke allerede har gjort det!
Har vel sett 90% av hva Mike Leigh har laget. I min mening en av verdens flotteste regissører, var han som inspirerte meg til å skrive mastergrad om realistisk film.
Color me impressed! Regner med at du skal få med deg Abigail's Party på Nationaltheatret?
Have done! Ganske begredelige greier i forhold til filmen. Så mange smånyanser i det britiske klassesystemet som ikke lar seg oversette til norsk ettersom det ikke fungerer på samme måten her. Teaterstykket forsøkte seg også for mye på estetikk og humor på bekostning av det underliggende gravalvoret.
Teaterstykkets tekst og tema interesserte meg, men oppsetningen sto i veien for stykket, så jeg måtte liksom se gjennom og forbi skuespillerne for å få tak i det. Ågot Sendstad er jo egentlig ganske god, men den overteatralske måten hun skulle spille på, var bare irriterende. Stykket hadde vært bra og morsomt hvis de bare hadde spilt det realistisk! Men jeg liker jo ikke eksperimentelt teater - ikke når det er laget av rett-fram, seriøse evt komiske tekster. Så "Othello" på Nationaltheatret i fjor, det var kjempeskuffende! Personene var svartkledde, ingen kulisser å snakke om, alt var ensfarget, de sto oppstilt på rekke og snakket sammen. Sorry, folkens, men dere trenger egentlig ikke forbedre Shakespeare...her er det skrevet en tekst der folk samhandler og snakker sammen - nå snakker jeg om både Abigail og Othello - og så stiliserer man det så det mister all mening.
Jeg tror det ofte er regissørenes markeringsbehov som kommer til syne... De vil være nyskapende og geniale. Abigail ble regissert av en franskmann, kanskje det var hans fordommer mot det engelske som kom fram :) (og selvsagt, her, mine mot franskmannen...)
Som jeg skulle sagt det selv - bortsett fra det med franskmenn, fordi jeg ikke hadde noen anelse om hvor denne regissøren kom fra. Av en eller annen grunn innbilte jeg meg at det var en øst-europeer.
Selvfølgelig har du det, hehe. Skjønner, og "Teaterstykket forsøkte seg også for mye på estetikk og humor på bekostning av det underliggende gravalvoret." er en presis beskrivelse av noe jeg oppfatter som en trend hva teateroppsetninger angår. Heller ikke teateret unnslipper vår tids krav til hva underholdning skal være (krav jeg selv ikke deler, men så er jeg også en tidsåndens forræder).
Haha, akkurat slik jeg føler også. Vi får være forrædere sammen :)