Glimrende! Elsker sånn nerding - musikkteori kan jeg uhyre lite om, men jeg suger til meg dine opplysninger. "Dorisk" har jeg hørt brukt om gammel kirkemusikk, uten at jeg egentlig vet hva som menes med det - men ellers så forbinder jeg det ordet bare med søyler. Da jeg tok kunsthistorie laget jeg meg en regel: alderen på doriske, joniske og korintiske søyler følger alfabetet: doriske eldst, korintiske yngst. Ville derfor tippe at doriske melodier er eldre enn joniske, men jeg kan være helt på bærtur? Det er vel snakk om historiske epoker, oppkalt etter ulike folkeslag?
Viser 3 svar.
Både søylene og skalaene er nok oppkalt etter folkeslag, ja. En av mine kilder her (nerdingen er i gang) sier at dorisk skala ble mest brukt i antikken, mens frygisk ble brukt i middelalderen, så da blir dorisk eldst her også. Jonisk er det samme som dagens dur (høyt 3. trinn, og høye 6. og 7. trinn), så den kom nok senere på banen. Korintiske skalaer finnes ikke, men Paulus skrev brev til korinterne ;) Kan ellers melde om at modale skalaer/kirketonearter også blir brukt i folkemusikk og jazz. F.eks. går Miles Davis "So What" i dorisk. Frygisk (lavt 2. trinn) blir brukt i spansk flamenco, og dermed har vi kommet tilbake til DQ og Rolands områder.
Jeg vet ikke helt hva "høye trinn" betyr, men tipper at det er heltones-hopp i en skala, og at "lave trinn" blir halvtone-hopp? Høyt trinn = f.eks. fra a til h, lavt trinn f.eks. fra a til b? Jeg kan hakke meg gjennom et noteark med g-nøkkel, så jeg tenker at det er spørsmål om hvor mange kryss og b-er som skal på plass på notelinjen, som avgjør om du som (åpenbart) musikkviter vil kategorisere noe som f.eks. frygisk eller eolisk?
Det du skriver om likhet mellom middelaldersk kirkemusikk og i alle fall gamle europeiske folketoner henger jeg med på - selv som amatør hører man jo slektskapet i hvert fall i endel av dette stoffet. Akkurat som det åpenbart er slektskap mellom flamenco og arabisk musikk. Men modalitet er et begrep som blir litt abstrakt for meg igjen - javisst har jeg hørt det, men hva betyr det egentlig?
Så du vil ha mer?? ;) Spørs om vi skal gå over på et musikkforum i stede (kjenner ikke til noe...) Tråden ligger under Rolandskvadet, som har en melodi, så jeg fortsetter litt til... Høye og lave trinn har med hele og halve trinn å gjøre. Du trenger ikke ha kryss eller b for å spille kirketoneartene/modale skalaer. Hvis du ser for deg et piano, kan du spille alle på hvite tangenter: c-c = Jonisk (eller dur som vi kaller det i dag) d-d = dorisk (har lavt 3. trinn, høyt 6. og lavt 7.) e-e =frygisk (har lavt 2. trinn - brukes i flamenco) f-f = lydisk (har høyt 4. trinn, veldig spesiell, brukes mye i norsk folkemusikk) g-g = mixolydisk (dur med lavt 7. trinn) a-a = aolisk (tilsvarer dagens rene moll) h-h = lokrisk (lavt 2. trinn og lavt 5. trinn - spennende skala) Da spiller man alstå bare på de hvite tangentene uansett. Alle skalaene kan begynne på 12 ulike steder (transponeres, f.eks. til c#, d, eb etc)
Modalitet har med disse skalaene å gjøre, og står i motsetningsforhold til tonalitet, som er enten dur eller moll. I tonal musikk har akkordene en bestemt funksjon, og man kan f.eks. ikke slutte en melodi på nest siste tone/akkord fordi akkorden inneholder spenning. (Dominant som vil løses opp til tonika, men det er langt utenfor Rolandskvadet)
Og ja - underviser i sånt, men helst med et piano for hånden ;)