Som Jonathan den kvelden: De bombet alt, og jeg satt der i et hjørne med et uttrykk- ja, hva slags uttrykk kan du ha om du vet at du kanskje hvert øyeblikk kan dø? - og Jonathan måler meg med blikket og sier:" Dette er ikke et sted for kvinner." Hva svarer du egentlig en sånn fyr? "Idiot: Dette er ikke et sted for noen."
For det finnes ikke noen siste meddelelse. Det er jegets under at det lever overalt hvor det taler; det kan ikke dø - slått ned eller fullt av tvil, uten troverdighet og lemlestet som det er - dette jeget uten garanti! Og selv om ingen tror på det, selv om det ikke tror på seg selv, så må man tro på det, det må tro på seg selv i samme øyeblikk som det setter inn, det kommer til orde, frigjør seg fra det uniformerte koret, den tause forsamlingen - hvem eller hva nå dette kan være. Og jeget vil triumfere, i dag som til alle tider - som stedfortreder for den menneskelige stemme.
På et tidspunkt begynte også bombene igjen, og da løp vi under en trapp, der det ikke var så mye som en cm til overs. En mann som så fjernsynskameraet sa til meg:"Ditt liv er viktigere enn mitt", og overlot plassen til meg. Han gikk ut. Til bombekasterne, til tankskytset, til helikoptrene, til alt.. Han overlot plassen til meg og sa:"Så verden skal få vite"
reptilhjernen holder lang, dryg appell
om å ta båndet av ånd og legeme ...
bånd er lenker som følger klikkagn i vinkel
reptilhjernen sprer løgn som meme!
"se sola og hvitbrystet på en tjeld
om sola så så så den vel ned
på den svarte ryggen til en tjeld
åh, øyne ser ned, fra ulikt sted"
ører vandrer bort, dit, hvor? som snakker!
sola nedstirrer alle himmelretninger ...
men hvem bygger sin egen grav?
muldvarpen!
så lyssky at alt den ser er netter
rumper og korallrev mørkner
graver ganger, graver gravgaven
under poter putrer pukkverket
småstein på småstein kalles singel
dyr pugger globus bak strømgjerdet ...
der levde løven som tok kvelden selv!
hoppet med bånd ut vinduet ... ømskinnet
flyktet fra sin stand til posthum-appell
hang, sjelsforlatt, berøvet gullskinnet
en transparent tåre sprang, drønn simpel
ved RIP-muralen står sommervikarer
og hamstrer spenn til kilroyreiser
lut lei skrål om selv selvmorderen
for hver dag springer opp av drømmer!
åpenbarer svar der spørsmål svømmer!
såpeboblemanken pipler på himmelen
Gjennomsnittet på Shifa sykehuset i dag har ligget på en død hvert tredje minutt og trettisjuende sekund.
Jeg er stor fan av Dan Brown, men Glenn Cooper skriver like bra! Slukte de to første bøkene hans i denne triologien, og syns de var spennende med karakterer man blir godt kjent med. Men denne siste boka må jeg innrømme at jeg ble litt skuffet over. Syns rett og slett handlingen var litt kjedelig og lite fengende. Men vil anbefale de to første bøkene på det varmeste!
Fantes ikke fortapelsen lenger? Var det det nye, at fortapelsen ikke fantes? At fortapelsen var fjernet som en mulig utgang? At samfunnet tok vare på sine? At det aldri ble så ille at det ikke fantes en redning enten her eller der? At det å bukke under ikke var et alternativ lenger? At uansett så greide en seg? At uansett så kom en velberget igjennom? Var dette forskjellen på den gangen og nå? Var det det samfunnet hadde utviklet seg til, fra den gangen min far gikk til grunne og til nå, hvor det å oppgi livet fordi man sto i fare for å tape ansikt ikke var noe det gikk an å ta på alvor, enda mindre overveie som en konsekvens en voksen og ansvarlig mann kunne trekke? Dette alvoret, denne fatale besluttsomheten, dette uopprettelige, var det borte? Var det visket ut som noe det gikk an å reflektere over, føle en dragning mot, være fristet av, være uimotståelig og ubønnhørlig trukket mot som sin ene vei ut av elendigheten? Hadde vi klart det, hadde samfunnet lyktes med å radere vekk den elendigheten som ikke kunne overvinnes på annen måte enn ved å forlate den? Hadde vi fått et bedre samfunn?
Vi mennesker er forskjellige. Vi forfølger ulike mål, og det ene valget kan være like godt som det andre.
Faren: Uansett, vi kan ikke unngå det lenger, vi må dra og snakke med læreren og forklare ham dette. Kan ikke dra den gamle visa om influensa og vannkopper og de greiene der. Må si det som det er. Må informere den godeste læreren om at vår sønn Ernesto ikke ønsker å gå på skolen mer, punktum.
Moren: Gutten trenger et spark i ræva, det kommer den godeste læreren din til å svare!
Faren: Ikke nødvendigvis ... Det kan også hende at han forstår Ernestos ønske, at han sier at han tar det til etterretning, og så videre. Uansett må vi dra dit: Når de plager oss for at vi skal sende ungene på skolen, må vi plage dem når ungene ikke går på skolen, det er bare vanlig høflighet, det.
Begynte på denne boken i 1984, har lest kapittel V tre ganger, nå har jeg endelig kommet over komposisjonene og musikkteorien og er på vei videre. Håper å bli ferdig i 2030.
Stadig nærmere nå
uforklarlig
min siste vår.
Lufta er vårklarhet nyvår
førstevår
hver gang,
og jeg vet ikke,
om det lenger blir slik for meg.
Den første lattermaskinen ble tatt i bruk på slutten av femtitallet
publikum lo nesten utelukkende av rasistiske og sexistiske vitser
de samme lydsporene spilles under dagens sitcoms
utdraget fra latterens historie er også historien om hatets forflytning
oppfinneren av lattermaskinen, charles douglas
fortalte at han gjennom årene
kunne høre publikums latter bevege seg fra magen og oppover
til den til slutt bare var en liten lyd i brystet
magen forviste hatet
opp gjennom svelget
vi går i gatene og humrer
det er vi som er humorens ruiner
jeg begynder hele tiden at græde, men ikke fordi jeg sørger
har ikke tid til at sørge for solen kommer og brænder mig brunere
og mere og mere arbejdsløs
jeg begynder hele tiden at blive euforisk og ung, sikke et sjovt pandehår jeg har her
ha ha et produktivt sted at opholde sig
som nu det egern her på mandagsgræsset med den brede hale
hvis det var en kattehale var det et vredt egern, for jeg ved at vrede kattes haler bliver brede
men det her er altså et egern og nok ikke vredt
sommeren er fuld af pantesamlere
i gården hænger dynerne ud ad vinduerne ligesom tunger
det er et dagligt chok at forvalte kropsdelene
det er en nyhed jeg ikke kan beskytte mig imod
den nyhed bliver aldrig rutine
den ydmygelse, aldrig at blive rutineret
når en sætning skal siges, trækker nogen vejret ind og ud gennem deres tynde hals
munden bliver et kolon foran hver replik
og mit navn står bag det: en pligtskyldig blæsebelg
et navn er altid ved at være udmattet
for det skal holde sammen på så mange nyheder
Møt meg som deg - ikke som den du tror jeg vil du skal være.
Varken du eller någon annan är fri. Nu är jag rädd för mig. Jag börjar tänka på skärvorna. Igen. Och i synnerhet mina ofrivilliga tankar. Hittar ett tänkande som gör ont. Hitta ett sätt som gör ont tillbaka. Eftersom du oundvikligen determineras. Igen. Om man inte säger det så vet ingen det. Jag gör fel med tiden. Bara ett instrument för de sociala betingelserna att spela på. Jag kommer att göra det. Nu vet du det.
Mammas klemmer skal ha dårlig tid.
De skal lukte parafyme og hårspray.
De skal være fort og fint og få meg til å smile.
Men denne klemmen var ikke sånn.
Den var hard og lang.
Den lugga.
Den var masete.
Det var en klem som gjorde vondt.
-Mamma, da, sa jeg.
Da slapp hun meg.
Eventyr for voksne! Jeg var avsluttet denne julaftenen med Neil Gaiman`s "The Sleeper and the Spindle". Jeg bare elsker bøkene hans, og denne boka var ikke noe unntak. Den er kort, men like vidundelig, og magisk og vakker og fantastisk som bøkene hans alltid er.
Jeg kunne ikke la være å tenke at når jeg ved en ren tilfeldighet hadde oppdaget et helt univers i en eneste ukjent bok blant de utallige i denne nekropolen, måtte titusener av andre ligge der uutforsket, glemt for alltid.
Når metaforene og systemene kommer ferdig artikulert, velger jeg mai, barna
sier jeg er ferdig med april i litteraturen og livet: hører jeg stråene i vinden
vet jeg at de snakker til munnen er blå, og ingen venter i redsel eller støv