Ja, dette er ei av mine favorittbøker gjennom tidane. Ein kjenner fargene, kjenslene, det riktige og det gale når ein les. Eg klarte ikkje legge boka vekk; etter fyrste side var eg hekta. Karakterane er, som du seier, fantastiske!
(Kanskje skal det nemnast at i dette tilfellet er filmatiseringa av boka veldig god)
Supert! Eg gledar meg!
For et språk! For en kontroll! En velskrevet bok der Stridsberg blander første, andre og tredjeperson. Alt er så nært, samtidig distansert. Denne boken ville aldri fungert i førsteperson alene; jeg ville ikke trodd på den da. Svært få forfattere kunne ha skrevet denne romanen og ha lykkes.
Jeg vil lese den igjen, og igjen.
Noen vil kanskje si at språket er saklig, for poesi å være, men det forener abstrakt og konkret på en måte jeg sjelden ser. Vakkert.
Mener ikke du skal ha det i mente, heller. Er generelt for lesninger som ikke er historiskbiografiske, men noen ganger kan det være nyttig eller relevant.
Selv om det er visse likhetstrekk mellom disse bøkene, rettferdiggjør ikke det din skittkasting? Om man "trenger" å lese begge bøker er en annen sak, men Krauss har likevel skrevet en god bok.
Synes ikke boken er et plagiat av noe som helst, men ikke unaturlig at forfattere har innflytelse på hverandre, spesielt ikke når nevnte forfattere er gift med hverandre.
Hvis det er plagiat å skrive om en far som dør og en sørgende mor, da tror jeg du vil ha problemer med ganske mange bøker utover denne. De vekslende perspektivene fungerer godt i denne boken, synes jeg, og dette med generasjoner er vel neppe unikt for "jødebøker".
Finnes ikke noe konstruktivt i din kritikk.
Se på våre såkalte kulturelle institusjoner. En foredragsholder som lirer av seg et oppkok av ingenting, som ikke betyr noe for ham og alle de som hører på ham uten noe glimt av interesse, men sitter der for å kunne fortelle sine venner at de har hørt et foredrag av en mann med et berømt navn. De er alle sammen snyltere.
No har eg lagt inn ein bestilling på bloggen din. Håpar bøkene får lov å dra på reise til meg.
Det er så flott når venner, bekjende og ukjende legg ut ein heil haug av bøker på Facebook og blogger, og skriv at dei skal seljast. Alle bøkene på denne lista kosta mellom 5-35 kroner. Eg fekk karra til meg fire bøker som eg har tenkt at eg skal skaffe meg. Alt saman for 80 kroner :)
Slagene kommer, de har sine grunner. Kjolen rives istykker
sammen med huden.
Veien reiser seg mot en, våt og stripete, man synker inn i den.
Rundt seg ser man trær, de grå, umerkelige bladene.
Man føler seg brukt, grenseløs, og gammel, som alle ting.
som teologen og terapeuten Tommy Hellsen påpeker, jo mer jeg forsøker å kontrollere livet, jo mindre liv vil jeg ha igjen å kontrollere.
De indirekte truslene er mer påtagelige enn de diffuse. De er ikke rettet direkte mot barnet som person, men er like fullt skremmende. En forelder kan utsette seg selv eller andre for fare.
Pappa kjørte alltid bil som en villstyring.
Noen i familien kan fordømme eller forakte andre menneskers egenskaper eller interesser. Det kan være at familiemedlemmer krenkes eller hånes mens barnet ser eller merker det. Den indirekte trusselen ligger i at også barnet, dersom det tenker, gjør eller vil det samme som disse andre, vil bli utstøtt, hånet eller straffet på lignende vis.
Jeg hadde astma, krupp, voksesmerter og navlekrampe (hva nå det måtte være). I dag vet jeg at jeg bar på familiens skam i hver eneste celle i min lille barnekropp.
SKAMMRØTTER Den perfekte forelder finnes ikke. Dermed finnes ikke heller den perfekte familie eller den perfekte oppvekst. Barnet trenger heller ikke dette. Perfeksjonisme skaper skam. Barna behøver ikke perfekte foreldre. De behøver voksne, levende og kjærlige voksne. Barn er utstyrt slik at de i perioder mestrer at foreldrene verken takler seg selv, sine barn eller hverandre.
Når barnet for være noen sitt, blir det også noen.
Denne boka trur eg at eg har lest fire gonger. Fyrste gong som barn, så på ungdommskulen, så på videregåande. Så gjekk det mange år, men måtte ta den opp at no. Det er nok ei bok som eg likar veldig godt, for å seie det slik, men eg er usikker på om det er den faktiske kvaliteten av boka eller om det er like mykje barndomsminner som blussar opp. Eg er iallefalle ein stor Gaarder-fan, og denne boka ruver høgst.
Dette er ei som presenterar dei største filosofane me har hatt opp gjennom tida. Boka er på litt over 130 sider, så det er jo klart at ein ikkje får nokon djup innsikt i dei filosofiske spørsmåla som er blitt stilt, men ein enkel presentasjon som gir lesaren knaggar å henge tankar og idéar på. Veldig grei som innføring, men heller ikkje noko meir enn det.
– Man sier at det verste en kan gjøre mot noe menneske, er å ødelegge dets selvrespekt. Men det er ikke sant. Selvrespekt er noe som ikke kan ødelegges. Det verste man kan gjøre, er å ta fra et menneske det han utgir for selvrespekt.
Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.
The juice goes out of Christianity when it becomes too based on faith rather than on living like Jesus or seeing the world as Jesus saw it,” he told me. “I think different religions are different doors to the same house. Sometimes I think the house exists, and sometimes I don’t. It’s the great mystery.