Olav Duun skrev på nynorsk med sterkt innslag av namdalsdialekt. Jeg er såpass gammel at jeg ikke har store problemer med mange av disse gammel(ny)norske ordene han brukte i bøkene sine.
Det som kjennetegner Duun i stor grad etter min mening er hans store menneskekunnskap. Han gjorde menneskene han skrev om levende.
Det er spenningen mellom hovedpersonene, via dialoger, tanker og handlinger som griper meg så sterkt. I Medmenneske er det selvsagt Ragnhild som fascinerer meg aller mest. Og det er den første delen - Medmenneske - som er den beste delen av trilogien etter min mening.
På samme måte blir tiden han skrev i levende for leseren. En brytningstid, mellom det gamle og det nye. Gårdslivet - med skildringa av ungfolket - og gammelfolket - motsetningene og dilemmaene - det vonde mot det gode - den indre og ytre kampen - kan man få vekk det vonde ved å gjøre noe ondt selv?
Kan man drepe det vonde med øks?
Ah, dette skildrer Duun på en så genial måte, etter min mening.
Han moraliserer ikke. Personene hans blir levende i hans skildringer, på godt og vondt.

Takk for at du minnet meg på Duun og Medmenneske i dag. Jeg måtte finne fram boka, for det var lenge siden sist, - og jeg fant et sitat på side 137 jeg hadde glemt å skrive ned her, som er et godt eksempel på skildringa til Duun:

Det var no òg så makelaust til kveld: ein kom beint utor langvarige regnvèret og mørkre, utor trevekes trollvèr og ut i dette lyse, ein kunde bli ståande og seie sommarkveld med seg sjøl. Ein kunde plystre. Just dette var det som mana otten fram. Vère kan bli så vakkert at ein ottast for storm. Tale, mor hans, hadde gått og sagt med styggvère stod på: - Takk gu' for det her vère, de. Utan slikt fanns her ikkje godvèr. Evig godvèr er en umulig ting, pla ho seie, har de levd i evig lykke nokon gong?

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Det var no òg så makelaust til kveld: ein kom beint utor langvarige regnvèret og mørkre, utor trevekes trollvèr og ut i dette lyse, ein kunde bli ståande og seie sommarkveld med seg sjøl. Ein kunde plystre. Just dette var det som mana otten fram. Vère kan bli så vakkert at ein ottast for storm. Tale, mor hans, hadde gått og sagt med styggvère stod på: - Takk gu' for det her vère, de. Utan slikt fanns her ikkje godvèr. Evig godvèr er en umulig ting, pla ho seie, har de levd i evig lykke nokon gong?

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Nesehårene hans er utrimmet, og de skjelver som edderkoppbein når han blåser på teen. Han er ustriglet - noe som er et tegn på sunnhet, etter min mening.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Ja, de fleste glemmer fort,
det som skjedde igår, i juli, ifjor, i forfjor
eller på 80-tallet.

Å lese boka om Muhammed, av Halvor Tjønn, er en orgie i blodsutgydelser, hodekapping og henrettelser.
For ikke å snakke om tilfangetaking av kvinner, som fordeles på de forskjellige krigerne, til krigernes seksuelle forlystelse, enten som slavinner eller koner i haremet.
Profeten selv hadde ekstra mange koner,
tillatt av Allah selv,
etter nok en åpenbaring,
der profeten skulle ha en særrett om så mange koner han bare ønsket, pluss slavinner,
mens alle de andre mennene i hærfølget måtte nøye seg med opptil fire koner pluss slavinner.
Akkja - det var harde tider den gang ...

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Humanity is a huge aggregate lie, and a huge lie is less than a small truth. Humanity is less, far less than the individual, because the individual may sometimes be capable of truth, and humanity is a tree of lies. And they say that love is the greatest thing; they persist in SAYING this, the foul liars, and just look at what they do! Look at all the millions of people who repeat every minute that love is the greatest, and charity is the greatest— and see what they are doing all the time. By their works ye shall know them, for dirty liars and cowards, who daren't stand by their own actions, much less by their own words.

Godt sagt! (1) Varsle Svar
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Godt sagt! (3) Varsle Svar

«Jeg vet ikke. jeg vet ingenting om naturen. Jeg liker den ikke.»
«Hvordan kan man la være å like naturen?»
Sebastian tenkte seg litt om selv om han innerst inne visste svaret.
«Den er bare der. Den tenker ikke. Jeg har problemer med ting som ikke tenker.»
«Det er antagelig derfor jeg liker den,» sa Vanja stille.
«Fordi den bare er. Den tenker ikke, den lyver ikke, den prøver ikke å ta sitt eget liv ...»

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Litt for langt unna til å være nær.
Litt for nær til ikke å kjenne noe.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Fortellingen om de sataniske vers går i korthet ut på at Muhammed først hevdet at Allah tillot dyrkelsen av flere av arabernes guder. Siden gikk han tilbake på det og hevdet at det ikke var Allah, men Satan som hadde inspirert ham til å framsette tillatelsen til å dyrke andre guder. Historien har naturligvis gitt opphav til store debatter, både i vår tid og tidligere. Mange spørsmål er blitt stilt: Dersom Muhammed fikk gale vers fra Allah, kunne han da være en ekte profet? Eller var det slik at han egentlig fikk sine vers fra Satan? Alternativt kunne Muhammed selv ha funnet på versene sine, og dermed iblant gå seg bort i de teologiske irrgangene.

Disse spørsmålene er bare noen av dem som er blitt stilt i forbindelse med den århundrelange debatten om de sataniske vers. I vår egen tid huskes disse versene først og fremst fordi de dannet utgangspunkt for forfatteren Salman Rushdies berømte bok Sataniske vers fra 1988 (den norske oversettelsen kom i 1989). Utgivelsen førte til at Salman Rushdie måtte gå under jorden i mange år etter at det iranske presteskapet hadde utstedt en såkalt dødsdom over ham.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Mange kjennere av den islamske verden har understreket hvor sentralt Muhammed-bildet er spesielt for tilhengerne av den totalitære utgaven av islam, det vi kan kalle den ytterliggående islamismen. Under et seminar på Litteraturhuset i Oslo i april 2009 slo dansk-iranske Mehdi Mozaffari, professor ved Universitetet i Århus, fast følgende:

Islamismens framvekst må søkes i den sammenhengende lange rekken av nederlag som den islamske verden har lidd siden det islamske imperiet sto på høyden av sin makt tidlig i middelalderen. Da ekspansjonen stanset, begynte man å drømme om islams glansdager, om religionsstifteren Muhammed og om den staten han stiftet i Medina på 620-tallet.

Muslimene begynte å se bakover, i stedet for å se framover som man har gjort i de fleste andre deler av verden de siste hundreår, slo professor Mozaffari fast.
Sagt med andre ord: Muhammed-skikkelsen og den staten som arabiske tradisjonssamlere hevdet at Muhammed grunnla i Medina etter år 622, spiller en viktig rolle ved begynnelsen av det 21.århundret. Muhammed-skikkelsen framstår som et forbilde, og staten han grunnla, framstår som det eneste eksempel på en stat på jorden som virkelig var underlagt en guddommelig vilje. Islamistenes mål er å gjenopprette denne staten, verken mer eller mindre. På dette punkt råder det ingen uenighet mellom moderne vestlige forskere og ideologer innen ulike avskygninger av den islamistiske bevegelsen.

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Første gang folk flest i Vesten ble klar over hvor viktig Muhammed-skikkelsen og den gjenfortalte beretningen om ham var for muslimer flest, var under Rushdie-saken i 1989, da mange tusen ennå forholdsvis nyinnvandrede muslimer marsjerte blant annet i Oslos gater for å støtte ayatollah Khomeinis såkalte dødsdom over den britiske forfatteren Salman Rushdie. Grunnen var at Rushdie angivelig hadde fornærmet profeten Muhammed. Dette var paradoksalt nok året da det kommunistiske system var i ferd med å utkjempe sin dødskamp, og Vesten var langt mer opptatt av kommunismens undergang enn av hva en den gang forholdsvis marginal gruppe i de vestlige samfunn måtte mene om en profet som hadde levd i et land langt borte for veldig mange århundrer siden.
Men så, med framveksten av politisk islam, islamismen, og endelig med den danske karikaturstriden omkring 2005/2006, ble det definitivt klart også for den brede offentlighet i Vesten hvor viktig Muhammed-bildet er for svært mange av dagens muslimer - og dermed også for de vestlige samfunn.

Godt sagt! (11) Varsle Svar

That’s the place to get to—nowhere. One wants to wander away from the world’s somewheres, into our own nowhere.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

But better die than live mechanically a life that is a repetition of repetitions.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Det ser ikke ut til å være tilfeldig at Muhammed giftet seg med Maymunah. Hun var søster til konen til al-Abbas, Muhammeds onkel og tidligere beskytter, som samtidig var et framtredende medlem av Quraysh-stammen. Etter å ha ligget i krig med Quraysh-stammen i flere år tok Muhammed i bruk alle mulige metoder for å vise at han ønsket å forsone seg med dem, forutsatt altså at stammen gikk over til hans tro.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det er bemerkelsesverdig at de muslimske historikerne ikke legger det aller minste skjul på at Muhammed var sterkt uønsket da han nesten syv år etter utvandringen til Medina vendte tilbake til sin fødeby. Betegnende er det at hele befolkningen ser ut til å ha flyktet fra byen mens Muhammed skulle foreta sine pilegrimshandlinger. Heller ikke da Muhammed innbød lederne av Quraysh-stammen, sine egne slektninger, til å være med og feire bryllup, gikk stammens ledere med på å gjøre gode miner til slett spill. I stedet ba de ham om å forsvinne ut av byen fortest mulig.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Montgomery Watt setter felttoget mot Tabuk i et langt større perspektiv enn det al-Waqidi synes å antyde. Han mener at Muhammed innså at hans stat på Den arabiske halvøya ikke kunne bli holdt sammen i framtiden hvis den skulle basere seg på handel. Mekka gjenvant nemlig aldri sin posisjon som dominerende handelsby etter Muhammeds angrep og seinere erobring. Årsaken til dette var blant annet forbudet mot renter, som førte til at rikdom ikke kunne samles opp i samme grad som før.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Det som gjorde Muhammed til en så enestående politiker, skriver Watt, var at han, i motsetning til de aller fleste av sine tilhengere, så at det muslimske fellesskapet og den indre freden på Den arabiske halvøya «bare kunne bli opprettholdt hvis dets overskudd av energi ble dirigert mot omverdenen». Felttogene mot nord var dermed av aller største betydning for å skape en stabil arabisk stat, slår Montgomery Watt fast.

Dette var en langsiktig politikk hvis fordeler ikke stod klart fram for den store hop. (..) Da ordren om å marsjere til Tabuk, ble som vi har sett et antall menn fra ansars rekker hjemme, skriver Watt.

Den britiske teologen og historikeren fastslår at striden med dem som heller ville sitte hjemme og nyte sin nyvundne rikdom enn å dra ut på nye erobringstokter, er den siste krisen i Muhammeds liv. Han løste denne krisen ved enten å tvinge eller å overtale tilhengerne sine til å forstå at kravene hans om fortsatt ekspansjon og videre krig mot nabostammene ikke kunne ignoreres. De som ignorerte ham, fikk føle hans overveldende makt.

«På denne måten etablerte han det islamske fellesskapet på et grunnlag som var solid nok til å sette det i stand til å ekspandere helt til det ble et imperium,» skriver Montgomery Watt.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

For meg er ikke det viktigste å få penger, men det viktigste vil være at nå kan jeg vise at jeg kan jobbe, at jeg klarer noe, at jeg gjør noe nyttig. Helt siden jeg kom til Norge, har tante og onkel sagt at jeg er helt ubrukelig, nå har jeg lyst til å vise dem at jeg klarer noe, at jeg kan jobbe. Jeg er lei av folk som sier at jeg er gal, ubrukelig og syk.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Jeg trodde at den kulturen vi hadde i Somalia, var den eneste og beste, men her i Norge ser jeg at ting blir gjort annerledes. Her ser jeg fedre som er ute og leker med barna sine, barn som blir respektert, barn som ikke slåss. barn som blir snakket med og ikke til. Selv om det var krig i landet mitt, var jeg aldri i tvil om at kulturen vår var riktig. Jeg orket ikke mer av krigen, og da jeg fikk mulighet til å forlate den, var kulturen og språket det eneste jeg kunne ta med meg til mitt nye land.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Al-Tahtawi, som observerte forholdet mellom kjønnene i Paris 30 år senere, klaget også over at tingenes «naturlige tilstand» var snudd opp ned. «Her er mennene kvinnenes slaver og står under deres kommando,» skrev han, «uansett om de er pene eller ikke.» Al-Jabarti og al-Tahtawi kom fra et samfunn der respektable kvinner måtte oppholde seg på egne rom i hjemmet og bevege seg anonymt på offentlig sted under lag på lag med klær og slør. Slik var forholdene i Kairo fremdeles da Ahmad Amin var barn. Amin beskriver moren og søstrene som «tilslørt, de så aldri andre mennesker eller ble sett av dem annet enn bak slør».
I 1890-årene begynte egyptiske reformister å ta til orde for en annen rolle for kvinner, og ingen mer kraftfullt enn advokaten Qasim Amin (1863-1908), som hevdet at den nasjonale kampen for uavhengighet måtte begynne med å bedre kvinnenes stilling i samfunnet.
Qasim Amin (ikke i slekt med Ahmad Amin) var født inn i en privilegert familie. Hans tyrkiske far hadde tjenestegjort som ottomansk guvernør og oppnådd rang som pasja før han flyttet til Egypt, og studerte juss i Kairo og Montpellier. Han vendte tilbake til Egypt i 1885, og ble snart trukket inn i reformistiske sirkler omkring Muhammad Abduh.
Mens hans kolleger debatterte islams rolle og den britiske okkupasjonens betydning for Egypts nasjonale gjenoppvåkning, fokuserte Qasim Amin på kvinnenes status. I 1899 skrev han sitt banebrytende verk Kvinnenes frigjøring. Han skrev som muslimsk reformist med tanke på muslimske lesere, og knyttet an til en sekulær nasjonalistisk agenda for frigjøring fra kolonistyret.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Amanda AKirsten LundPär J ThorssonIngunn SFrank Rosendahl SlettebakkenCathrine PedersenEivind  VaksvikLilleviBerit RTanteMamieElin SkjerengTrine Lise NormannIngebjørgrubbelBertyHilde Merete GjessingPiippokattaJulie StensethTralteMads Leonard HolvikMcHempettTine SundalFrode TangenBjørg Marit TinholtHarald KDemeterKristineAnette SAnette Christin MjøsVigdis VoldNorahVannflaskeIngvild SJohn LarsenAneedgeofawordEgil StangelandInger-LiseAstrid Terese Bjorland SkjeggerudEster S