Mysterieavenyen er en historie med mange flere fantasifulle historier og utallige detaljerte poenger inni historien - helt i den John Irvingske skrivende ånd.
Med alle tilbakeblikkene og drømmene som den aldrende forfatteren Juan Diego gjennomgår i denne historien - får vi innblikk i hans liv, fra oppveksten sammen med søstera hans Lupe på søppelfyllinga i Mexico, via det katolske barnehjemmet Bortkomne barn, sirkuset La Maravilla og deretter livet i Iowa City, sammen med adoptivforeldrene Edvard og Flor. Den katolske kirke blir tydelig kritisert i denne boka.
Juan Diego reiser til Filippinene for å oppfylle et gammelt løfte til den gode, vakre gringoen, hippien som hadde desertert og rømt fra USA og Vietnamkrigen, - og som døde, ung og vakker, i Mexico.
Det er denne reisen til Filippinene, og rundt på flere av øyene der, som kompliseres, med alle drømmene og tilbakeblikkene som Juan Diego gjennomlever underveis.
Joda, John Irving kan skrive fremdeles. Men likevel, denne boka fjetret meg ikke like mye som flere av hans tidligere bøker.
Den politiske makten er fortsatt stor i Norge - ryktene om politikkens avmakt og snarlige endelikt er falske. De ledende politikernes posisjoner er viktige, men justeres sterkt av personlige egenskaper og nettverk - og det er slett ikke alltid de med høyest medieprofil som er mektigst. Politikk utøves i høy grad utenfor medienes lys - på partikontorene, i stortingsgruppene og i uformelle fora og direkte kontakt mellom enkeltpolitikere. Politikk er prosess og pragmatisme. Det som skjer i den politiske offentligheten, er derimot ofte preget av ritualer og retorikk, mens de reelle beslutningsprosessene skjer innad i partiene og i ikke-offentlige møter mellom partiene.
Det er slående hvor ofte saker kan dempes og reduseres når noen av dem sakene berører og involverer, forholder seg tause. Som forfatteren Arnljot Eggen har sagt det: «Lytt nøye på det makta teier om.»
I utgangspunktet er nordmenn preget av betydelig skepsis mot både formell makt og annen makt. Ja, vi er et land med visse rabulistiske trekk, ikke så autoritetstro og hierarkisk som for eksempel Sverige.
Derfor kan makten bli utfordret, og blir utfordret konstant i et land som Norge, uansett hvor den befinner seg.
Den som frafaller troen på Allah og Muhammed som hans sendebud, skal henrettes. Dette gjør det umulig å tillate misjonsvirksomhet, for om noen skulle bli overbevist av en misjonær og forlate islam, vil det være skadelig for ham. Han vil bli dømt til døden både i dette livet og i det hinsidige. Frafall er en av de største syndene i islam, og slik er islamsk lov.
Salafistene er lette å kjenne igjen i sine flagrende, hvite kjortler og med lange skjegg. De kler seg som profeten Muhammed og lar skjegget gro slik Allahs sendebud gjorde. Et stridstema blant salafister er hvorvidt man kan bruke moderne tannbørster, eller om man må bruke en trepinne, for skal man gjøre som Allahs sendebud, vil det være eneste mulighet. Salafistene følger intrikate regler for hvordan man skal hilse på noen, hvilken fot man skal sette først når man går inn en dør, og hvilke bønner man må lese før man skal på do. For en salafist får religionen innvirkning på alle sider av tilværelsen, ikke bare politikken og troslivet.
Drømmer gjør slikt: I likhet med Den romersk-katolske kirke bemektiger drømmene seg ting; drømmer tilriver seg ting som egentlig ikke tilhører dem.
Ja, selvsagt har alle rett til å tro hva de vil.
Men har alle rett til å prakke sin egen tro over på andre?
Jeg sier med Christopher Hitchens:
"Religion is part of the human make-up. It's also part of our cultural and intellectual history. Religion was our first attempt at literature, the texts, our first attempt at cosmology, making sense of where we are in the universe, our first attempt at health care, believing in faith healing, our first attempt at philosophy."
«En misunnelig jesuitt høres ut som en jesuitt med problemer. Ikke si at du plages av tvil, papegøyemann,» hadde Vargas sagt.
«Tvil er en del av troen, Vargas - visshet er for dere vitenskapsfolk som har lukket den andre døren,» sa Edvard Bonshaw til ham.
Clark French hadde ingen sans for hundesvømming eller å trå vannet; det var som å leve i fortiden, som å være i stillstand. Juan Diego levde der, i fortiden - og gjenopplevde i fantasien alt han hadde mistet, og som hadde merket ham.
Testen på en god religion er om du kan spøke med den.
Walid kom til Norge som politisk flyktning i 1986.
I innledninga, side 8 skriver han blant annet disse ordene:
Dette er min tragedie. Og når eg ser livet passera revy og gjer historia til familien nærverande og tenkjer på Iraks historie i dei siste tretti åra, tenkjer eg at menneskeslekta ikkje har lært noko av historia, og at den teknologiske utviklinga manglar klokskap, visdom og humanisme. Det internasjonale samfunnet er ikkje moge enno. Det liknar på eit barn som har ein sporv mellom hendene sine, pressar han, torturerer han og vrid nakken på han, medan barnet leikar og ler av glede. Slik kjenner dagens flyktningar seg som forlèt Midtausten og vender seg til Europa.
Walid al-Kubaisi har røttene sine i Irak. Farsslekta kom fra Kubaisa, som er en oase vest i Irak, der oldefaren hans en gang skapte et etter datiden velstyrt samfunn.
I denne boka skriver Walid om livet til forfedrene, om sine foreldre, søsken, søskenbarn, tanter, onkler og venner, sin egen oppvekst og om da han måtte forlate Saddams Irak for å søke asyl i et fremmed land.
Det er en svært gripende og sterk historie du får lese om i denne boka.
Det var ein vanskeleg oppgåve å overtyda ein etterretningsmann frå Midtausten om eit demokratisk system med fridom til opposisjonelle meiningar. Eg kjende avmakt og vonløyse. På den eine sida skulda han meg for terrorisme mot amerikanske styrkar i Irak, og på den andre sida mistenkte han det heile som eit vestleg etterretningsopplegg. Han trudde at tilhøva i Noreg er slik dei er i Syria: Alt må styrast av etterretning.
Stakkars dei uskuldige i Syria, blodet deira vert nytta til å vekkja politiske draumar. Tyrkia vil retta opp att si store osmanske makt basert på islam, og dei gløymer ikkje å hemna seg på den arabiske nasjonale rørsla som etter den fyrste verdskrigen allierte seg med engelskmennene og franskmennene og kjempa ned den tyrkiske okkupasjonen. Tyrkarane kalla arabarane for landsforrædarar. Det er eit ståande uttrykk den dag i dag.
Taksameteret går
Ikke tro at det står
Ikke vei dine valg
på drømmenes vekt
Ikke vent med å elske
til alt er perfekt
I dei ustabile sekunda av livet mitt sat eg og tenkte på Syrias historie. Familien som styrer landet, høyrer til alawittene, ei sjiamuslimsk sekt som dukka opp i Latakia kring 1000-talet. Dei vart sedde på av andre muslimar som vantru fordi dei dyrka imamen Ali, profeten Muhammeds fetter som gifta seg med dotter til profeten, Fatima.
Vi køyrde til den syriske grensa. Her er alt gamalt. Gamle bilar og slitne bygningar. Mange politimenn. Eg fekk den same kjensla som då vi kryssa grensa frå Vest-Berlin til Aust-Berlin. Stalinistisk atmosfære. Du kjenner at du går førti år attende. Politimennene har utslitne uniformer. Åtferda deira uttrykkjer slit og misnøye. Alle frykter alle. Ein del av det menneskelege er fråverande her ved denne grensa.