Dette får bli mitt vesle paradoks, at eg ikkje maktar å delta i dette, i det fellesskapet som folka omkring meg trass alt finn i dei kyrkjelege handlingane og ikkje vil vera forutan. Eg maktar heller ikkje å delta i dei kretsane der dei lagar seg verdslege surrogathandlingar som borgarleg dåp og konfirmasjon. Det blir som den første gongen eg besøkte ein vegetarrestaurant og såg at dei serverte soyabiff. Biff! For kjøtt skal det smaka sjølv blant planteetarane.
Det betyr ikkje noko kva eg trur eller ikkje trur. Ingen ville bry seg. I høgda ville dei mest hissige gudsdyrkarane sjå på meg som ein fortapt liten tosk. I heimlandet mitt blir du forresten lettare håna om du er ein from gudsdyrkar enn om du er ein ateist.
Så finst det dei som meiner at mennesket kanskje ikkje står i noka særstilling likevel.
Eit farleg syn!
Må vi gje slepp på særstillinga vår, fell religionen i grus, og det evige livet går tapt.
For fem milliardar år sidan fanst det på Jorda ei ursuppe der det heilt spontant oppstod aminosyrer, purinar og pyramidinar, dei nødvendige byggjesteinane til DNA-molekylet. Dette er så vilt usannsynleg - død materie vart levande! - at det må ha lege ei styring bak. Føremålet må ha vore å få eit eineståande sluttprodukt: oss, mennesket.
Også i heimlandet mitt kunne samfunnsfellesskapet finne på å rakne dersom Kyrkja vart borte, same kor glissent det er i benkeradene om søndagene. Slik sett lever også eg i eit fellesskap som er basert på gudstrua. Eller rettare sagt: som er basert på at det finst ein samfunnsinstitusjon der gudstrua blir halden i hevd.
Blodig. Blodig. Blodig.
Helt hårreisende blodig. Grusomt blodige skildringer av bestialske drap, litt for blodige etter min smak. Nett-dating kan bli en farlig "fritidssyssel". Man vet ikke hvem man kommuniserer med og avtaler å møte ...
Jo Nesbø, da. - Er nå dette nødvendig? Kan ikke Harry snart få lov til å leve et tilnærmet normalt liv, få drive med undervisning på politihøyskolen, opplære flinke nye politifolk (mens han er barkeeper på si' - haha, en virkelig smart ekstrajobb til en tørrlagt alkoholiker), - pensjonere seg fra tung, aktiv kriminalitetsbekjempelse og jakt på massemordere og la yngre og friskere krefter overta? For det er gode yngre krefter som er på vei inn i Harry Holes etterforskningsverden nå etter hvert. Oleg, Rakels sønn og Harry Holes stesønn, for eksempel, ser ut til å være en oppvakt ung mann. Han ser ut til å følge i Harry Holes fotspor, når det gjelder etterforskning og politiarbeid. Og ikke minst den nye, kjekke etterforskeren Anders Wyller, med en far i blodbransjen.
- Men hva gjør man ikke for å holde på leseren ... For det var vanskelig å legge fra seg boka. Jeg måtte jo se hvordan det gikk denne gangen også.
- Men ... - finnes det virkelig vampyrister i virkeligheten?
Visste du at tyrkisk kaffe ikke skal koke? Og at Istanbul har tre store fotballklubber som har hata hverandre som pesten i hundre år, men har glemt hvorfor. Bortsett fra at det antagelig er menneskelig å hate noen fordi de hater deg.
Jeg føler at jeg prøver å svare så ærlig jeg kan på det du spør om. Men for å gjøre det må jeg tenke meg om og være realistisk. Skulle jeg fulgt min første følelsesmessige innskytelse, hadde jeg svart det jeg ville trodd du ville høre. Men her er en advarsel. Jeg er ikke ærlig, jeg er sleip. Denne ærligheten min nå er bare en langsiktig investering i min troverdighet. Det kan nemlig komme en dag da jeg virkelig trenger å juge, og da kan det være fint om du tror jeg er ærlig.
Vi mennesker har aldri likt det uavvendelige. Som døden.
September i Oslo. Mørket var endelig tilbake, og de hadde lagt bak seg de lange, irriterende lyse sommernettene med sommerens hysteriske, muntre, stupide livsutfoldelse. I september fikk Oslo tilbake sitt egentlige jeg: melankolsk, reservert, effektiv. Solid fasade, men ikke uten mørke steder og hemmeligheter.
Det er nok ekstra ille i Romania, dessverre ...
Eksemplene i boka er nok bare toppen av isfjellet. Menneskehandelen er virkelig helt grusom og nådeløs, og (sitat fra boka) "hele det rumenske rettsvesenet råttent".
... - Eller kanskje er det heller slik at en ikketroende/ateist står både mer selvstendig, stødigere og tryggere, - uten all den tvilen, frykten, dødsangsten og forventningene for hva som vil skje etter døden (paradiset, hvor er det, og er det noen som kommer dit i det hele tatt? Alle troende må da vel ha mange - eller iallfall noen - tvilstanker i blant?), nettopp fordi ikketroende/ateister tenker mer på at livet er her og nå; det gjelder å leve mens man lever - for så vidt vi faktisk vet, så har vi bare et liv, og derfor kanskje tenker en ateist litt mer logisk/realistisk på nettopp det å dø?
Eg har hevda at fellesskapet ofte er ein illusjon, at dei som snakkar høgast om fellesskap, gjer det fordi dei har eigeninteresse av at dei andre trur på dei. Men ser du nærare etter, løyser fellesskapet seg opp i delfellesskap med motstridande interesser. Og ser du nærare på delfellesskapet att, står det til like eins der, osv. Slik smuldrar fellesskapet opp mellom fingrane på deg, til glede for den som nøyer seg med smular.
Et stort sett hyggelig gjensyn med Torunn og familien Neshov, tre år siden Torunn reiste fra odelsgården og ble samboer med den notoriske utro hundekjøreren og aksjespekulanten Christer i skogen i Maridalen. Forholdet deres knirker og knaker - og Torunn kommer til et veiskille.
I København er det stor lykke hos Erlend og Krumme, med de tre barna Ellen, Nora og Leon, som de har sammen med Jytte og LIzzi.
Noen ganger underveis følte jeg at jeg burde ta fram de tre foregående bøkene for å lese i dem på nytt. Men klarte meg uten. Husker jo handlingen i de tre bøkene i store trekk.
At det kunne bli litt vel detaljerte rydde- og vaskehandlinger mot slutten er så sin sak. Men jeg liker dårligere alle røykepausene til Torunn ... (Ja, jeg vet at Anne B. Ragde selv visstnok er en uforbederlig storrøyker, og at det derfor blir sannsynlig å gjøre en av sine hovedpersoner til storrøyker også. Hun, Torunn altså, står i tillegg midt oppi store forandringer og nye avgjørelser i livet sitt, og er nærmest i en krisesituasjon. Hva skal hun gjøre resten av livet?)
Mot slutten skjønte jeg hvor det bar.
Og jeg fikk rett.
:)
Livet hans var blitt så smått, det var en sorg som hadde satt seg i kroppen, en sorg han ikke forstod seg på.
Overalt rundt ham, rundt denne ene lille stubben i den svære skogen, gikk døden hånd i hånd med livet, døden stod på skuldrene til livet og kunne hvert øyeblikk tvinge det i kne. Her var det sammenheng, balanse, harmoni.
Regnestykket gikk opp.
Ingen kommer uskadd fra det når de er blitt behandlet som kveg i årevis.
Jenter som går med på å vitne i en rettssak mot en menneskehandler, blir alltid utsatt for trusler og skremselsforsøk. Det er en av grunnene til at jeg tviholder på senterets uavhengige status, uten noen form for statsstøtte. Når det gjelder sexhandel, kan man ikke stole på noen. Særlig i Romania, hvor de fleste institusjoner er gjennomsyret av korrupsjon. Fremdeles står politiet altfor ofte i ledtog med forbryterne.